Kefir se konzumira u cijelom svijetu i postoji stoljećima. To je fermentirani mliječni napitak razvijen u planinama sjevernog Kavkaza prema popularnom vjerovanju. Naziv kefir dolazi od turske riječi keiif, što se odnosi na “dobar osjećaj” koji osoba ima nakon što ga popije.

Kefir je popularan u cijelom svijetu, a prije svega dobar je kao probiotik i blagotvoran je za zdravlje crijeva.

Sastaviti

Što je kefir?

Dok je jogurt fermentacija bakterija u mlijeku, kefir je kombinacija fermentacije bakterija i kvasca. Kombinacija bakterija i kvasca naziva se “kefirno zrno”.

Kefirna zrnca nisu tipične žitarice, poput pšenice ili riže, i ne sadrže gluten. Mlijeko se sjedini s kefirnim zrncima i drži na toplom. Kefir je kiselkastog i oštrog okusa, a konzistencijom je sličan pitkom jogurtu.

Zbog procesa fermentacije kefir može imati blago gazirani okus. Mnoge dobrobiti kefira pripisuju se njegovom sadržaju probiotika. Probiotici ili “dobre bakterije” su živi organizmi koji mogu pomoći u održavanju redovite stolice, liječenju određenih probavnih stanja i podržavaju imunološki sustav.

Vrste kefira

Iako se kefir obično radi od kravljeg mlijeka, može se napraviti i od mlijeka drugih životinja, poput kozjeg ili ovčjeg.

Kefir od kravljeg mlijeka dostupan je u nemasnim, nemasnim i drugim mliječnim varijantama. Kefir je dostupan u običnim i aromatiziranim kombinacijama.

  Čajevi

Prednosti kefira

Prednosti konzumiranja kefira još se istražuju, ali potencijalne mogu uključivati:

Kontrola šećera u krvi

U 2015. godini mala studija uspoređivala je učinke konzumiranja kefira i konvencionalno fermentiranog mlijeka na razinu šećera u krvi kod osoba s dijabetesom.

Sudionici koji su konzumirali kefir imali su značajno nižu razinu šećera u krvi od onih koji su konzumirali konvencionalno fermentirano mlijeko. Sudionici u skupini koja je uzimala kefir također su imali smanjenu razinu hemoglobina A1c.

Smanjuje kolesterol

Neke su studije proučavale promjene u razinama kolesterola kod žena koje su pile mlijeko ili kefir s niskim udjelom masnoće. Sudionici su pili 2 porcije dnevno s niskomasnim mlijekom, 4 porcije dnevno s niskomasnim mlijekom ili 4 porcije kefira dnevno.

Nakon 8 tjedana, oni koji su pili kefir pokazali su značajno smanjenje ukupnog i “lošeg kolesterola” u usporedbi s onima koji su pili samo 2 porcije nemasnog mlijeka.

Sudionici koji su konzumirali 4 porcije nemasnog mlijeka također su imali nižu razinu kolesterola. Probiotici u kefiru mogu igrati ulogu u tome koliko kolesterola tijelo apsorbira iz hrane. Također mogu utjecati na to kako tijelo stvara, prerađuje i koristi kolesterol.

Nutritivna vrijednost

Hranjive tvari u kefiru ovise o vrsti mlijeka od kojeg se pravi. Općenito, dobar je izvor proteina, kalcija i kalija. Neke robne marke koje se kupuju u trgovinama također su obogaćene vitaminom D.

Poboljšava toleranciju na laktozu

Osobe s intolerancijom na laktozu mogu konzumirati kefir bez osjećaja simptoma, jer bakterije prisutne u kefiru razgrađuju većinu laktoze.

Mala studija iz 2003. godine zaključila je da konzumacija kefira s vremenom poboljšava probavu laktoze, te bi se potencijalno mogla koristiti za prevladavanje intolerancije na laktozu. Otkrila je da aromatizirani kefir uzrokuje više štetnih simptoma od običnog kefira, vjerojatno zbog dodanih šećera u aromatiziranom proizvodu.

  Čajevi za mršavljenje koji će vam pomoći da se riješite viška kilograma

Poboljšava zdravlje želuca

Želudac sadrži i dobre i loše bakterije. Održavanje ravnoteže između njih važan je dio održavanja zdravog želuca.

Bolesti, infekcije i neki lijekovi, poput antibiotika, mogu poremetiti tu ravnotežu. Probiotici su slični dobrim bakterijama koje se nalaze u probavnom traktu i mogu pomoći u održavanju zdrave ravnoteže.

Postoje dokazi da probiotička hrana, poput kefira, može pomoći u liječenju proljeva uzrokovanog infekcijom ili antibioticima.

Ljekovita svojstva

Laboratorijske studije pokazale su da kefir može imati antibakterijska svojstva, iako su potrebna dodatna istraživanja. Istraživanja pokazuju da kefir može biti koristan protiv gastroenteritisa, vaginalnih infekcija i gljivičnih infekcija.

Pregled iz 2016. izvješćuje da je kefir smanjio ozbiljnost simptoma kod miševa zaraženih parazitom. Drugi pregled pokazao je korisne učinke kefira kod miševa na zacjeljivanje rana i smanjenje rasta tumora.

Gubitak težine

Neke studije na životinjama pokazale su da kefir smanjuje tjelesnu težinu i ukupni kolesterol kod pretilih životinja.

I u prehrani ćete pronaći mnoge izvore koji povezuju kefir s mršavljenjem. Ovaj mliječni proizvod sastav je mnogih dijeta.

Kako napraviti kefir (napravite domaći kefir kod kuće)

Želite li sami napraviti kefir, donosimo vam recept kako ga napraviti. Ruke, posuđe i sav pribor moraju se prethodno temeljito oprati.

Trebat će vam:

  • Aktivna kefirna zrnca
  • Željena vrsta mlijeka
  • Staklena posuda
  • Papirnati filter za kavu (možete koristiti i gazu)
  • Gumica
  • Silikonska lopatica ili drvena žlica
  • Cjedilo

Pomiješajte jednu žličicu kefirnih zrnaca na svaku šalicu mlijeka i ostavite u staklenku, prekrijte gazom i pričvrstite gumicom. Staklenku čuvajte na sobnoj temperaturi do 48 sati.

Nakon što se mlijeko zgusne i kiselkastog okusa, preliti ga u šerpu gdje će stajati do upotrebe. Rok trajanja može biti do 7 dana.
Postoji nekoliko stvari na koje biste trebali obratiti pozornost ako kefir pripremate kod kuće:

  • Izloženost metalu može oslabiti kefirna zrnca, stoga izbjegavajte metalno posuđe.
  • Temperature iznad 30 stupnjeva mogu uzrokovati kvarenje mlijeka
  • Držite staklenku podalje od izravne sunčeve svjetlosti
  • Pristigla kefirna zrnca mogu se pohraniti za izradu novih
  • Protresite ako se počne odvajati tijekom skladištenja
  • Ako želite kefir s voćnim okusom, usitnite voće i dodajte ga u pročišćeni kefir. Pustite da odstoji jedan dan pa procijedite.
  Bijeli čaj - Zašto se smatra najboljim od svih čajeva

Kako koristiti kefir

Nema tu nikakve filozofije, ali možda vam možemo dati neke ideje. Kao mlijeko i jogurt, kefir se može koristiti na različite načine.

Može se piti kao osvježavajući napitak, možete ga piti uz obrok, koristiti kao dodatak shakeovima ili ga kombinirati sa žitaricama.

Ako želite ukusnija peciva, juhe i salate, možete im dodati malo kefira.

Ono što trebate znati je da ako kefir kombinirate s toplom hranom, tada se koncentracija probiotika znatno smanjuje.

Rizici i nuspojave

Kefir je siguran za konzumaciju, ali osoba ipak mora uzeti u obzir određene čimbenike prije nego što ga doda svojoj redovnoj prehrani.

Dok ljudi koji ne podnose laktozu mogu piti kefir bez ikakvih simptoma, drugi koji imaju alergiju na mlijeko ne smiju konzumirati kefir napravljen od mliječnog mlijeka jer može izazvati alergijsku reakciju.

Budući da se kefir proizvodi od mlijeka, sadrži i nešto šećera. Neki kefiri napravljeni s određenim okusima imaju značajnu količinu šećera.

Osobe s dijabetesom trebaju biti posebno oprezne i držati se vrste bez dodanog šećera.

Kada se pravi na tradicionalan način, kefir može sadržavati alkohol u tragovima. Mnoge komercijalne marke kefira ne sadrže alkohol.

Izvor: https://www.medicalnewstoday.com/articles/318353