Male, srednje i velike ribe

delishfish

Mogu biti male, srednje i velike, mogu biti riječne ili morske, možda ćete ih pripremati cijele ili pak pažljivo izrezati filete, pa ih obogatiti aromama koje podsjećaju na tople ljetne dane, tamo dole negdje na obali. Nutritivno bogatstvo koje nude ribe na našim trpezama razlog su zbog kojeg se mediteranska kuhinja smatra jednom od najzdravijih na svijetu. U kontinentalnim krajevima sprema se nešto rjeđe, jer je riječ o lako kvarljivoj namirnici, pa je potrebno oprezno odabrati, očistiti i pripremiti.

Pripremila: Dženana Hrlović

Nutritivna vrijednost

Iako će mnogi tvrditi suprotno, riba nije manje hranljiva od mesa. Stručnjaci su nabrojeno puta naglasili da je hemijski posmatrano riblje i goveđe meso ima približno istu nutritivnu vrijednost, pa bi se čak moglo reći da riblje meso prednjači u različitim aspektima. Riba je dragocjen izvor bjelančevina, fosfora, kalcija i željeza, a masniji komadi sadrže vitamine A i D. Morske ribe bogate su i jodom, kojeg u ostalim namirnicama gotovo da nema. Upravo zbog toga važno je uvrstiti morsku ribu u svakodnevne jelovnike kako bi se organizmu obezbijedila dovoljna količina ovog nutrijenta, te izbjegli poremećaji u radu štitne žlijezde. Zbog hranjive i nutritivne vrijednosti svi stručnjaci preporučuju pripremu ribe najmanje jednom do dva puta sedmično.

Pravi izbor
Budući da se riba lako kvari treba je znati i kupiti. Prilikom kupovine obratite pažnju na oči, trebale bi biti bistre, a ne zamućene. Svježa riba se teže savija, ima crvene škrge, a ukoliko je pritisnete prstom udubljenje odmah nestane. Ako riba ima upale oči i rožnjaču prevučenu sa sluzi, neprijatnog je mirisa koji se osjeća i na škrgama, ako joj se ljuska lako vadi, to su pouzdani znaci da takvu ribu ne kupujete. Ukoliko želite kupiti živu ribu, koja je zasigurno svježa onda imate neprijatan posao kako je ubiti. Najbolje je da to učinite brzo, pa ako ste neodlučni u ovakvim situacijama, zamolite prodavača da to učini za vas. Većina će vam izaći u susret. Očišćena riba ne bi trebala stajati u frižideru duže od jednog dana, zato je najbolje kupiti ribu na dan kada ćete je pripremati, u protivnom morate je zalediti, što i nije loš izbor ukoliko vidite da nećete imati priliku pripremiti je na vrijeme.

Pravilno čišćenje

Ako ne kupujete živu ribu trebate je odmah očistiti od ljuski i peraja, izvadite škrge i iznutricu, te operite i očistite krpom. Ljuske na ribama lako možete odstraniti tupom stranom noža, tako da je povlačite od repa prema glavi. Ribe poput linjaka i grgeča čije se ljuske teže odstranjuju najlakše možete odstraniti tako što ćete ih umočiti u ključalu vodu. Ako pripremate neku veliku ribu ili neku koja ima jaku kožu, slobodno odstranite kompletnu kožu, jer se teško probavlja. Sa mladih riba kožu nikada ne skidajte. Ako ćete ribu pripremati bez glave, odstranite glavu nakon čišćenja.

Ne treba posebno napominjati da se riba lako vari, te se iz tog razloga preporučuje bolesnicima i ljudima koji žele smršati. Postoje različiti načini pripreme ribe, kuhanje, pečenje, prženje i pohovanje. Svaku ribu možete pripremiti na sve načine, samo su neke ipak ukusnije kada se pripremaju na određeni način.

Punjene srdele

Sastojci: 1 kg srdele, 500 g paradajza, 6 maslina, 3 mlada luka, 3 režnja bijelog luka, 100 ml maslinovog ulja, 3 vezice peršuna, 1 kašičica ruzmarina, 200 ml vode, so i biber

Priprema: Prvo očistite srdele tako što ćete im odsjeći glavu pa skupa sa utrobom povucite. Zatim lagano nožićem svaku srdelu razrežite prema sredini i dostranite ostatak utrobe. Operite i ogulite bijeli luk, te sitno isjeckajte. Iskosajte i peršun, te isjeckajte i masline, pa sve skupa pomiješajte, te posolite i pobiberite. Sve prelijte maslinovim uljem i dobro izmiješajte. Smjesom napunite srdele, te spojite čačkalicama da zatvorite ribu. Mladi luk i paradajz operite i ogulite, te prodinstajte na maslinovom ulju nekoliko minuta. Nakon dinstanja prebacite u vatrostalnu posudu, te poredajte srdele, poprskajte sa malo maslinovog ulja, prelijte vodom, posolite i pobiberite. Ovako pripremljeno jelo pecite u pećnici zagrijanoj na 180ºC oko 30 minuta.

Prosječna cijena jela: 9 KM

Fishburger

Sastojci: 500 g srdela, 2 jaja, 6 kašika prezle, 4 kašike brašna, 1 paradajz, 4 lista zelene salate, 4 zemičke, 1 glavica crnog luka, 6 listića žutog sira, maslinovo ulje, so, biber

Priprema: Srdelama odsijecite glavu i rep, presijecite po sredini i izvadite iznutrice kao i kost te operite. Ovako pripremljene riblje filete posolite. U posudi umutite jaja koja ste prethodno posolili i pobiberili. Pripremite brašno i prezlu na dva tanjira za pohovanje fileta. Srdele uvaljajte u brašno, zatim u jaja, te na kraju u prezlu i pržite na ugrijanom maslinovom ulju. Pržite ih sa svake strane po nekoliko minuta, pazeći da ne izgore. Kada dobiju zlatnožutu boju izvadite ih na papirni ubrus koji će upiti višak ulja. Crveni luk i paradajz operite i isjeckajte na kolutiće, a salatu operite. Zemičke za hamburgere prerežite na pola, stavite list salate na svaku, te kolutiće crnog luka, preko stavite pržene filete srdele, zatim listić sira i kolutiće paradajza.

Prosječna cijena jela: 8 KM

Oslić sa šampinjonima i šumskim jagodama

Sastojci: 500 g fileta oslića, 1 glavica crvenog luka, 6 cherry paradajza, 300 g šampinjona, 1 prasa, 50 g maslina bez košpice, 100 g šumskih jagoda,1 grančica peršuna, 3 kašike maslinovog ulja, so, biber
Priprema: Filete oslića operite i posolite i pobiberite i svaki stavite na komad aluminijske folije. Poredane filete poprskajte sa malo maslinovog ulja. Gljive očistite i izrežite na tanje listiće, a crveni luk i prasu operite i isjeckajte na kolutiće. Sve stavite u zdjelu i dodajte cherry paradajze, koje ste prethodno prerezali na polovine te posolite i pobiberite, dodajte maslinovo ulje i lagano izmiješajte. Smjesu ravnomjerno rasporedite po filetima, dodajte masline i malo peršuna koji ste sitno isjeckali. Ovako pripremljene filete zamotajte u aluminijsku foliju na koju su položeni, poredajte na pleh i pecite u pećnici zagrijanoj na 180ºC oko 30 minuta. Kada su fileti gotovi izvadite ih na tanjire odmotajte i prelijte posoljenom pavlakom u koju ste stavili malo nasjeckanog peršuna.

Prosječna cijena jela: 10 KM

Šaran sa povrćem

Sastojci: 1 šaran (oko 800 g), 300 g graška, 100 kukuruza, ½ manje glavice kupusa, 1 mrkva, 1 limun, 2 grančice peršuna, 2 kašike maslinovog ulja, morska so, biber

Priprema: Očišćenog šarana dobro operite, osušite i u njega utrljajte morske soli, te malo poprskajte maslinovim uljem. Nacijedite limunovog soka na ribu, napraviti zareze na svakih 3-4 cm i u zareze uglavite kolutiće limuna te grančice peršuna. Kupus isjeckajte na kockice, te pomiješajte sa graškom i kukuruzom, posolite i pobiberite, stavite kašiku maslinovog ulja i sve promiješajte, pa prebacite u vatrostalnu posudu. Naspite vode da prekrije povrće, preko stavite ribu i poredajte kolutiće mrkve koju ste prethodno očistili i isjeckali. Poklopite i pecite na 200ºC oko 60 minuta, po potrebi dosipajući vodu.

Prosječna cijena jela: 10 KM

Kuhani som

Sastojci: 300 g fileta soma, 1 tikvica, 2 žute paprike,1 glavica crvenog luka, 3 mrkve, 1 kašika maslinovog ulja, 2 režnja bijelog luka, 1 lovorov list, 1 limun, 1 kašika maslaca, 3 kašike maslinovog ulja, so, biber

Priprema: Napravite marinadu tako što ćete pomiješati maslinovo ulje, sok od limuna, so, biber i i sitno isjeckani bijeli luk. U marinadu stavite filete soma i postavite ih da odstoje dok pripremite povrće. Crveni luk i mrkve očistite, pa luk isjeckajte na kolutiće, a mrkvu na štapiće. Paprike operite i isjeckajte također na štapiće, a opranu tikvicu nemojte guliti, već je samo isjeckajte na kockice. U duboku posudu stavite riblje filete sa marinadom, dodajte maslac i propržite oko 3 minute. Zatim dodajte povrće i dospite vode, toliko da prekrije sve namirnice. Dodajte list lovora, po želji posolite i pobiberite. Poklopite i kuhajte oko 30 minuta na srednjoj vatri.

Prosječna cijena jela: 10 KM

Pastrmka s bademima

Sastojci: 3 manje pastrmke, 150 g badema, 3 cherry paradajza, 50 ml maslinovog ulja, 1 kašika brašna, 2 kašike pavlake, 1 limun, so, biber

Priprema: Pastrmke očistite i posolite te ostavite da se rasole dok pripremite ostale namirnice. Bademe isjeckajte na deblje listiće, paradajze i limun operite i isjeckajte na kolutiće. Na zagrijanom ulju propržite bademe oko dvije minute, a zatim dodajte pastrmke, te nastavite pržiti oko 2-3 minute sa svake strane. Gotove ribe izvadite, a u preostalu masnoću sa bademima dodajte sok od limuna i čašu vode. Kada voda prokuha uz neprestano miješanje dodajte brašno koje ste prethodno umutili sa hladnom vodom. Pustite da još malo kuha dok se tečnost ne zgusne. Sos potom skinite s vatre i umiješajte pavlaku, te po želji dosolite. Sosom prelijte servirane pastrmke i ukrasite kriškama paradajza.

Prosječna cijena jela: 9 KM

List sa senfom

Sastojci: 300 g fileta ribe list, 3 kašike senfa, 1 limun, 2 režnja bijelog luka, 2 kašike maslinovog ulja, so

Priprema: U posudi pomiješajte sok od limuna zajedno sa naribanom korom od pola limuna. Umiješajte i senf, dodajte sitno izribani bijeli luk i maslinovo ulje, te posolite. Smjesu izmiješajte u jednoličnu masu te riblje filete premažite njom i ostavite da stoje desetak minuta. Filete sa marinadom zamotajte u aluminijsku foliju i pecite na srednjoj vatri oko 30 minuta. Gotove filete možete poslužiti sa svježom salatom od paradajza i krastavaca.

Prosječna cijena jela: 10 KM

Ražnjići od lososa

Sastojci: 300 g lososa, 1 paprika, 8 cherry paradajza, 100 g ananasa, 1 tikvica, limun, 2 kašike maslinovog ulja, 2 režnja bijelog luka,1 grančica peršuna, 3 listića bosiljka, so

Priprema: Napravite sos za losos tako da u avanu usitnite bijeli luk, listiće bosiljka i peršun. Zatim u avan dodajte so i ulje i sve dobro izmiješajte. Komad lososa isijecite na kockice i premažite pripremljenim sosom. Malo sosa ostavite da prelijete gotove ražnjiće. Losos ostavite da stoji dok pripremite ostale sastojke za ražnjiće. Paradajz, tikvicu i papriku operite i očistite. Tikvicu izrežite na polumjesece, a papriku i ananas na kockice. Zatim, na ražnjiće redajte papriku, ribu, ananas, tikvicu i ponavljate do kraja ražnjića, s tim da na početku i na kraju ražnjića stavite po jedan cherry paradajz. Pripremljene ražnjiće pržite na roštilju ili grill tavi, te gotove prelijte sosom.

Prosječna cijena jela: 10 KM

Kuhane girice

Sastojci: 1 kg girica, 200 ml jabukovog sirćeta, 300 ml vode, 3 krompira, 1 prasa, 1 glavica luka, 1 vezica peršuna, 1 kašika ulja, so

Priprema: Očistite i operite girice i odstranite im glave. Krompir ogulite i operite, pa isjeckajte na kocke. Prasu očistite te isjeckajte na kolutiće. Girice stavite u duboku vatrostalnu posudu te dodajte povrće, sirće, ulje i soli po ukusu. Dodajte i sitno isjeckani peršun i luk, te dodajte vodu. Kuhajte oko sat vremena na srednjoj temperaturi.

Prosječna cijena jela: 8 KM

Podijeli:
  • Facebook
  • Digg
  • Google
  • E-mail this story to a friend!
  • Technorati

Ostavi komentar

Morate biti prijavljeni da ostavite komentar.

Gusto TV

Newsletter

Upišite se u naš Newsletter i budite uvijek obaviješteni o novim aktuelnostima na vrijeme!

Oglasi

Oglasi

  • Oglasavajte se