10 načina da spremite ribu

istock_000004604636small

Iako je mnogi ne smatraju pravim mesom, riba je zapravo najzdravije meso koje ljudi koriste u svakodnevnoj ishrani. Najviše se cijeni zbog svojih nutritivnih vrijednosti, pa se preporučuje da se na trpezama nađe najmanje dva puta sedmično. Može se pripremati na različite načine, a zbog lake probavljivosti preporučuje se bolesnicima kao i svima onima koji žele izgubiti koji kilogram.

Pripremila: Dženana Hrlović

Bez obzira da li ste ljubitelj morske ili riječne ribe ili ste možda među onima koji uopšte ne vole ribu, trebate imati na umu da je riba jedna od najvrednijih namirnica koju čovjek koristi u svojoj ishrani. Istovremeno zdrava i ukusna, lako probavljiva i dijetalna, a dovoljna da zadovolji sve potrebe organizma i da pritom ne ustanete od stola gladni. Nažalost, ova visokovrijedna namirnica u našoj zemlji nije naročito cijenjena, premda cijene nisu vrtoglavo visoke. Tako ćete recimo za kilogram smrznutog oslića morati izdvojiti oko šest maraka, dok srdele koštaju oko pet maraka po kilogramu, doduše svježe. U gotovo svakoj ribarnici možete pronaći pastrmku, koja se kod nas najčešće i sprema, po cijeni od oko 10 maraka za kilogram, dok ćete za tunjevinu i losos morati izdvojiti i do dva puta više novca, mada će to uvijek zavisiti od toga da li ribu kupujete svježu, zamrznutu ili možda čak konzerviranu.

Morska ili riječna

Ljubitelji ribe obično dobro raspoznaju okuse različitih vrsta riba, dok oni koji je ne vole razlikuju samo dvije kategorije, morsku i riječnu i to najčešće po pomalo bljutavom okusu koji morska riba zna ostaviti u ustima. Osim već poznatih: bakalara, brancina, oslića, sardina, srdela, skuša, tuna i haringi, izuzetno bogatsvo okusa među morskim ribama nudi i grdobina, koja u svakodnevnoj upotrebi nije naročito popularna (vjerovatno zbog imena), ali se u hotelima i restoranima priprema kao specijalitet. Riječne ribe obično imaju mekše meso, ali se po okusu i količini kostiju značajno razlikuju one iz uzgoja i one koje su ulovljene u divljini. Naime, uzgojene riječne ribe su nešto poput današnjeg paradajza. Izgledom su iste, ali se razlikuju bogatstvom okusa. Ribe iz divljine obično imaju dosta kostiju, ali i mnogo mekše meso, pa ako ste u prilici da kupite ovakvu svakako vam je toplo preporučujemo. Najlaganija i najčešće korištena riječna riba je pastrmka, koja je za razliku od većine ostalih i prilično cijenjena kod nas. Ako pak volite nešto masniji obrok onda vam preporučujemo da pokušate sa somom ili šaranom.

Gusto zanimljivost: Riba predstavlja jedan od najdragocjenijih izvora bjelančevina, omega 3 masnih kiselina, fosfora, kalcija, selena i željeza, dok je masnija riba bogata vitaminima A i D.

Prije kupovine

Kao i sa svim drugim namirnicama i ribu je, posebno u našim kontinentalnim krajevima, uvijek najbolje kupovati od provjerenih dobavljača. Ako niste sigurni da li je dobra, radije je nemojte uzimati, jer je riba izuzetno lako kvarljiva namirnica. Svaka vrsta ribe lovi se u različitom dobu godine, pa je najbolje uzimati je sezonski, naravno ako kupujete onu iz divljine. Ribu iz uzgoja možete kupiti tokom cijele godine, ako ne u ribnjaku onda svakako u akvarijumu obližnje ribarnice. Uzgojenu ribu nije lako prepoznati, ali postoji nekoliko karakteristika koje ih razlikuju od onih iz divljine. Ribe iz uzgajališta su sve iste veličine, najčešće se uzgajaju orade, brancini, losos, pastrmke i šaran. Ako baš želite kupiti onu iz divljine možda je nasigurnije da izaberete inćune, srdele i skuše, jer se one još uvijek ne uzgajaju.

Prilikom kupovine ribe (ako je ne kupujete živu) potrebno je provjeriti njenu svježinu. U pravilu se gledaju oči, sjaj i čvrstina kože. Ako riba ima upale oči i rožnjaču prevučenu sa sluzi ne baš prijatnog mirisa koji se osjeća i na škrgama, te ako joj se ljuska lako vadi, ne treba je nipošto uzimati. I na kraju ako baš niste vični čišćenju ribe pitajte prodavača da vam je očisti. Većina njih će vam spremno izaći u susret.

Jeftinije opcije:

Kuhani oslić sa maslacem

Sastojci (za 6 osoba): 6 oslića (od po 150 g), so, vezica estragona, 1 limun isječen na kriške, 250 g maslaca zagrijanog na sobnoj temperaturi, peršun

Priprema: Ribu očistite, pa je stavite u posudu sa hladnom vodom te posolite. Kuhajte na tihoj vatri 10-ak minuta. Skuhane ribe pažljivo izvadite kako se ne bi raspale, pa ih poredajte na tanjir. Maslac pjenasto umutite, malo posolite i dodajte mu peršun. Ovako pripremljen maslac rasporedite po ribama, pa ukrasite listićima estragona i kriškama limuna.

Oslić u tijestu

Sastojci: (za 4 osobe): 800 g fileta oslića, 500 g listova špinata, so, biber, 500 g brašna, 200-250 ml mlake vode, 50 ml maslinovog ulja, 20 g svežeg kvasca, na vrh kašičice šećera

Priprema: Kvasac stavite u malo mlake vode, posolite i dodajte šećer, pa pustite da počne bubriti. Brašno stavite u dublju posudu, dodajte mješavinu kvasca, još malo soli i polovinu ulja, pa zamijesite tijesto sa mlakom vodom. Tijesto pokrijte čistom krpom i pustite da nadođe. U međuvremenu ribu posolite i pobiberite. Špinatu odstranite drške pa ga obarite u slanoj vodi. Tijesto podijelite na onoliko dijelova koliko ima fileta. Svaki komad razvaljajte, poredajte po njemu listove špinata, pa stavite komad ribe i zarolajte. Ovako pripremljenu ribu poredajte u lim za pečenje koji ste prethodno pomastili, pa ostavite da tijesto još malo nadođe. Pecite na 250°C, dok tijesto lijepo ne porumeni. Izvadite, pokrijte krpom i pustite da odstoji 10-ak minuta pa poslužite.

Skuša na turski način

Sastojci (za 4 osobe): 2 veće skuše, so, biber, aleva paprika, 2 glavice crnog luka isječenog na trakice, 1 paradajz isječen na kolutove, 2 kašike sitno isjeckanog peršuna, 4 lovorova lista, sok od jednog limuna, 4 kašike ulja

Priprema: Skuše očistite pa presijecite svaku na pola po dužini i očistite od kostiju. Dobivene filete posolite, pobiberite i pospite alevom paprikom. Pripremite 4 lista aluminijske folije ili papira za pečenje, pa na svaku stavite po jedan file skuše, tako da unutrašnja strana bude okrenuta prema gore. Stavite na svaki malo paradajza, luka, peršuna i po jedan lovorov list, pa zamotajte u rolnu, a potom omotajte oko nje aluminijsku foliju. Ovako pripremljene skuše pecite u pećnici zagrijanoj na 250°C 20-ak minuta. Skinite aluminijsku foliju, servirajte na tanjir, te pospite limunovim sokom i uljem prije posluživanja.

Skuša na brudet

Sastojci (za 3-4 sobe): 200 ml ulja, 200 g crnog luka isječenog na kolutove, 1,25 kg skuše očišćene i isječene na komade, so, biber, 100 ml vinskog sirćeta, 200 ml crnog vina, 200 g svježeg propasiranog paradajza, 1 vezica sitno isjeckanog peršuna

Priprema: Na ulju prodinstajte polovinu luka, a potom dodajte komade skuše i preostali crni luk. Posolite, pobiberite i nastavite pržiti dok riba ne porumeni. Potom dodajte sirće, vino, paradajz i malo vode, te nastavite kuhati na tihoj vatri jedan sat. Nemojte miješati već samo povremeno protresite posudu. Pred sami kraj kuhanja dodajte peršun. Poslužite toplo.

Srdele na gradele

Sastojci (za 3 osobe): 1 kg srdela, 150 g brašna, so, 1,5 limun

Priprema: Srdele pažljivo očistite, operite i posolite. Po želji ih možete posuti i sa malo limunovog soka, pa pustiti da kratko odstoje (15-ak minuta). Potom ih lagano uvaljajte u brašno, tek toliko da se na njima stvori lagani prozirni sloj. Poredajte srdele na zagrijan roštilj (gradele) i okrećite. Kako se srdele brzo peku (15-20 minuta), pazite da vam ne zagore. Ukoliko su žice na roštiljskim rešetama previše udaljene, srdele na roštilju jednako dobro će se ispeći ako ih stavite u aluminijsku posudu za pečenje (za jednokratnu upotrebu). Riba je gotova kada kožica sa koricom od brašna dobije zlatnožutu boju. Poslužite sa polovicama limuna.

Riblja čorba

Sastojci (za 5 osoba): 1 veća glavica crnog luka, malo ulja, 100 ml bijelog vina, 100 ml paradajz pirea, so, biber, sitno sjeckani peršun, malo vinskog sirćeta, 1 lovorov list, malo mljevene ljute paprike, 1,5 kg komadića očišćene različite ribe (po ukusu)

Priprema: Crni luk propasirajte, te ga stavite u blago zagrijano ulje. Dodajte čašu vode i dinstajte ga dok ne postane pjenasto. Dodajte začine i sve dobro promiješajte, te potom dodajte još vode i ostavite da se kuha. Kada proključa dodajte paradajz pire, bijelo vino i sirće. Probajte, pa ukoliko je potrebno dodajte još začina ili vina. Vratite da se kuha dok ponovo ne proključa, pa dodajte ribu. Kuhajte na tihoj vatri 10-15 minuta. Čorba bi trebala biti slana, ljuta i kisela. Tokom kuhanja nemojte je miješati da se riba ne bi raspala.

Srednje skupe opcije:

Pastrmka na potugalski

Sastojci (za 4 osobe): 4 manje pastrmke, so, biber, 2 kašike maslinovog ulja, 2 kašike sitno isjeckanog peršuna, 1 režanj zgnječenog bijelog luka, ½ šolje prezle, sok od ½ limuna, ¼ šolje bijelog vina

Priprema: Pastrmke očistite, posolite i pobiberite. U manjoj posudi zagrijte ulje, pa maknite sa vatre i dodajte peršun, bijeli luk i prezlu. Jednim dijelom ove mješavine prekrijte dno dobro podmazane vatrostalne posude, spustite pastrmke, pa ih pospite preostalom mješavinom. Potom ih poprskajte limunovim sokom. Pecite u pećnici zagrijanoj na 225°C 10-ak minuta. Potom naspite bijelo vino pa pecite ribu još 10-ak minuta ili dok ne dobiju lijepu smeđu boju. Tokom pečenja povremeno ih prelijevajte sokom u kojem se peku.

Pastrmka sa šampinjonima

Sastojci (za 4 osobe): 4 pastrmke od po 150-180 g, so, biber, 50 ml mlijeka, 50 g brašna, 100 g maslaca, 50 ml bijelog vina, ½ glavice sitno isjeckanog crnog luka, 1 režanj sitno isjeckanog bijelog luka, 25 ml vrhnja za kuhanje, 40 g svježih šampinjona, sok od pola limuna

Priprema: Očišćene pastrmke posolite i pobiberite. Umočite ih u mlijeko, uvaljajte u brašno i ispržite na maslacu. Pržene pastrmke poredajte u posudu za služenje, pokrijte masnim papirom i držite na toplom mjestu. U preostali maslac u posudi dospite vino, dodajte crni i bijeli luk i kuhajte nekoliko minuta, potom dodajte vrhnje, isjeckane gljive i limunov sok pa kuhajte dok gljive ne omekšaju, a sos se zgusne. Gotovim sosom prelijte ribe i ukrasite kriškama limuna i peršunom.

Malo skuplje opcije:

Brancin sa inćunima i mlijekom

Sastojci (za 4 osobe): 1 kg brancina, so, biber, malo brašna, 50 g naribanog parmezana, 1 čaša ulja, 1 glavica sitno isjeckanog crnog luka, 1 režanj sitno isjeckanog bijelog luka, 8 pasiranih fileta inćuna, 1 kašičica stitno isjeckanog peršuna, 1 čaša bijelog vina, 800 ml mlijeka, 30 g maslaca, palenta, rukola ili zelena salata

Priprema: Brancin očistite, odstranite mu kožu i kosti, pa pripremite filete. Posolite ih, pobiberite i uvaljajte u brašno. Ovako pripremljene filete brancina poredajte u veću vatrostalnu zdjelu, tako da svi stanu u jedan red, pa pospite ribanim parmezanom. U drugoj posudi propržite na ulju crni i bijeli luk, pa dodajte peršun i inćune. Naspite vino pa kuhajte na tihoj vatri dok ne ispari polovina tečnosti. Dodajte toplo mlijeko i maslac, promiješajte da se maslac istopi, pa ovom mješavinom prelijte brancin. Pustite da proključa, pa poklopite i stavite da se lagano krčka u pećnici zagrijanoj na 225°C, dok sva tečnost ne ispari. Skuhajte nešto gušću palentu, pa servirajte na tanjir najprije palentu, potom komad brancina i ukrasite rukolom ili zelenom salatom po izboru.

Orada na provansalski način

Sastojci (za 4-6 osoba): 1,5 kg orade, 1 kašika brašna, 200 ml ulja, 40 g maslaca, 500 g oguljenog i isjeckanog paradajza, 2 glavice sitno isjeckanog crnog luka, ½ režnja sitno isjeckanog bijelog luka, so, biber, 100 ml bijelog vina, 1 kašika maslaca, 2 kašike sitno isjeckanog peršuna

Priprema: Oradu očistite pa je isijecite na filete ili obične komade. Uvaljajte ih u brašno i propržite na ulju i maslacu. Pržene komade ribe stavite u posudu za posluživanje i držite na toplom mjestu. Na preostalu masnoću u posudi dodajte paradajz, te crni i bijeli luk. Posolite, pobiberite i dinstajte 15 minuta. Potom dospite vino i ostavite da se sos krčka na tihoj vatri dok ne dobije željenu gustinu. U gotov sos dodajte maslac i peršun, prelijte njime ribu u zdjeli i poslužite.

Podijeli:
  • Facebook
  • Digg
  • Google
  • E-mail this story to a friend!
  • Technorati

Ostavi komentar

Morate biti prijavljeni da ostavite komentar.

Gusto TV

Newsletter

Upišite se u naš Newsletter i budite uvijek obaviješteni o novim aktuelnostima na vrijeme!

Oglasi

Oglasi

  • Oglasavajte se