Aprilski Top 5

stock-photo-fresh-foca_opt

Mladi grašak, sardine, mladi bijeli luk, buna-shimeji gljive, avokado…

Pripremila: Dženana Hrlović

Mladi grašak

Zahvaljujući neobičnoj kombinaciji nutrijenata grašak je prilično neobično povrće. Ima dosta više kalorija, ali i vlakana od bilo kojeg drugog svježeg povrća, te nešto manje vode, oko 80 posto. Mladi grašak zove se još i šećerac zbog specifično slatkog okusa koji mu daju ugljikohidrati - saharoza, fruktoza i glukoza. Oni se sazrijevanjem pretvaraju u škrob, pa ovo povrće gubi karakterističnu slatkoću. Osim šećera grašak ima i visok udio proteina - oko 5 posto, što je čak do pet puta više nego bilo koje drugo povrće. Među nutrijentima najznačajnije je spomenuti vitamine A, C, B1 i B9, te željezo. Vlakna blagotvorno djeluju na probavu, a grašak se preporučuje i za zaštitu nervnog sistema i poticaj metabolizma. Preporučuje se osobama osjetljivim na gluten, jer sok od graška navodno popravlja tanku crijevnu opnu oštećenu glutenom, pa pomaže crijevima da ponovno dobro apsorbiraju hranu.

Krem supa od mladog graška

Sastojci: 300 g graška, 1 krompir, malo korijena celera, kopar, so, biber, ulje ili maslac, 50 ml vrhnja za kuhanje, 3 kriške integralnog hljeba

Priprema: Na masnoći prodinstajte celer i grašak, dodajte krompir i dinstajte dok ne počne dobijati boju.

Prelijte vodom i kuhajte poklopljeno dok ne omekša. Supu posolite, dodajte kopar i smiksajte u jednoličnu smjesu. Umiješajte vrhnje za kuhanje pa vratite na vatru da proključa. Hljeb tostirajte pa izrežite na kockice. Supu poslužite toplu uz kockice hljeba.

Prosječna cijena jela: 8 KM

Sardine

Sardina ili srdela (Sardina pilchardus) je plava sitna morska riba. Prosječna sardina ima težinu od oko 30 grama, premda može narasti do 80 grama i 25 centimetara dužine. Izuzetno je bogata omega-3 i omega-6 aminokiselinama, lako probavljiva, bogata proteinima i vitaminima A, D i E te mineralima. Nema stalno stanište jer se dosta kreće, a ne može se ni uzgojiti (još uvijek) tako da ona koju kupite u lokalnoj ribarnici potiče pravo iz mora. Prilično je jeftina (kilogram košta oko 5 KM), pa je i dosta tražena. Ipak, kako je prilično sitna, potrebno je dosta vremena za čisšćenje, pa budite strpljivi. Prava sezona lova na srdele počinje s početkom proljeća i traje do druge polovine jeseni. Na našim prostorima se za svježu najčešće koristi izraz srdela, dok je naziv sardina rezerviran za konzerviranu varijantu ove ribe.

Sardine u maslinovom ulju

Sastojci: 1,5 kg sardine, 3 kašičice suhih mediteranskih začina po ukusu (peršun, ruzmarin, timijan), 2-3 lovorova lista, 10 zrna bibera, 450 ml ulja

Priprema: Sardinama odsijecite glave i očistite utrobu. Operite i složite u posudu na čije ste dno prethodno stavili drvene štapiće da riba ne bi zagorjela. Za ovu svrhu mogu poslužiti štapići za ražnjiće. Složite red sardina, pa pospite začinima, biberom i lovorom. Postupak ponavljajte dok ne utrošite sve sardine. Prelijte uljem i stavite da se kuha. Kada proključa, na laganoj temperaturi krčkajte 5-6 sati zatim ohladite i složite u teglice.

Prosječna cijena jela: 10 KM

Mladi bijeli luk

Nadaleko poznat po svom antibiotskom, antibakterijskom i antimikotičkom djelovanju bijeli luk je pored uloge sjajnog začina i dobar medicinski preparat. Povećava otpornost organizma te blagotvorono djeluje na povišen krvni pritisak. Sprečava nastanak arterioskleroze, slobodnih radikala i podržava tjelesne zaštitne mehanizme koji razgrađuju slobodne radikale. Djeluje dobro i na crijeva, a smatra se da povoljno utiče na liječenje nekih vrsta raka. Osim uloge univerzalnog lijeka, daleko je poznat i po svojoj aromi, koja se osjeti dugo nakon konzumiranja. Nešto blažu aromu ima mladi bijeli luk, koji se tu i tamo može pronaći na lokalnim pijacama ili direktno kod uzgajivača. Koristite ga za pripremu jela u kojima i inače koristite bijeli luk.

Bruskete sa paradajzom i mladim bijelim lukom

Sastojci: 4 kriške starog hljeba, 2 paradajza, 2 loptice mozzarella sira, bosiljak sitno isjeckan, mladi bijeli luk, isjeckan, maslinovo ulje, krupna morska so

Priprema: Kriške hljeba kratko prepecite u tavi, pa premažite sa malo maslinovog ulja. Paradajz izrežite na kockice, pa rasporedite po kriškama hljeba. Odozgo stavite kriške mozzarelle, pa pospite solju, bosiljkom i mladim bijelim lukom.

Prosječna cijena jela: 5 KM

Buna shimeji gljive

Nazivaju se i Brown Beech mushrooms, a ime su dobile po staništu jer najčešće rastu na oborenim stablima bukve. Prirodna im je smeđkasta boja, premda se na istočnom tržištu može naći i prerađena bijela verzija. Buna shimeji gljive imaju orašast i puterast okus, te hrskavu strukturu. Rastu u grupama (grozdovima). Nakon termičke obrade gljiva gubi gorčinu. Odličan su izvor vitamina B, proteina, vlakana i antioksidansa. Najčešće se pripremaju na pari i to cijeli „buket”, premda se mogu pripremati i pojedinačno kratko prodinstane na laganoj temperaturi sa malo maslaca ili ulja. Osim u supama koristi se u tradicionalnim istočnjačkim salatama. Kod nas ih rijetko ima u specijalizovanim prodavnicama ili ponekad u velikim tržnim centrima.

Nudle sa buna-shimeji gljivama

Sastojci: 250 g nudli po ukusu, ½ supene kašike ulja, 3 glavice luka izrezane na četvrtine, 3 mrkve grubo nasjeckane, 3 režnja bijelog luka, 55 g grubo nasjeckanog đumbira, 1,5 l vode, 3 štapića limunske trave, 3 čili papričice, 4 zvjezdice anisa, 2 kašike soja sosa, 6 listova korijandera, 500 g buna-shimeji gljiva, sok od 2 limete, ½ kašičice soli, 3 štapića celera

Priprema: Zagrijte ulje u velikoj tavi i dodajte luk, mrkvu, celer, bijeli luk i đumbir. Dinstajte oko pet minuta dok sastojci ne porumene. Dodajte vodu, limunsku travu, čili, anis, soja sos i korijander. Dinstajte na laganoj vatri oko 55 minuta. Skuhajte nudle prema uputama na pakovanju. Ocijedite tečnost u kojoj se spremalo povrće. Izdvojite čili, a ostalo ostavite sa strane. Vratite tečnost na vatru i zagrijavajte do ključanja. Dodajte gljive i kuhajte oko dvije minute. Dodajte preostale sastojke i kuhajte dodatne dvije minute. Začinite po ukusu, pa poslužite sa kuhanim nudlama.

Avokado

Iako je riječ o voću najčešće se koristi za pripremu slanih jela, izuzev u Brazilu gdje je avokado nezamjenjiv u poslasticama poput sladoleda i milk-shakeova. Avokado počinje dozrijevati tek kada se ubere, pa na stablu doslovno može visiti mjesecima da mu se ništa ne dogodi. Skroz zreli avokado je kremaste teksture, pa se lako maže na hljeb. Dodate li preko krišku omiljenog sira, dobit ćete zdrav i ukusan sendvič. Nedozreli avokado se može isjeckati na kockice i dodati tjesteninama, mesu, salatama i drugim jelima. Ukoliko pak želite konzumirati samo onaj kremasti, jednostavno ga ostavite da dozri na polici 5-10 dana. Više o avokadu na str. 12.

Pasta u avokado sosu

Sastojci: 400 g paste, 2 zrela avokada oguljena, sok 1 limuna, ½ kašičice limunove korice, 2 režnja bijelog luka grubo nasjeckana, 2 kašike maslinovog ulja, 2 kašike nasjeckanog svježeg bosiljka, ½ kašičice morske soli, svježe mljeveni biber, 3-4 kašike vode u kojoj se kuhala tjestenina, naribani svježi parmezan

Priprema: Tjesteninu skuhajte u slanoj vodi prema uputama na pakovanju. U blenderu pomiješajte avokado, limunov sok i koricu, bijeli luk, maslinovo ulje, bosiljak, so i biber. Miksajte dok smjesa ne postane glatka i kremasta. Probajte sos i prema ukusu dodajte još soli i/ili limunovog soka, te vodu u kojoj se kuhala tjestenina kako biste malo razrijedili sos. Sos mora izgledati poput gustog kremastog jogurta. Ocijedite tjesteninu. U posudu prvo stavite umak od avokada, a potom u njega vratite ocijeđenu tjesteninu. Dobro promiješajte i odmah poslužite posuto naribanim parmezanom.

Prosječna cijena jela: 13 KM

Podijeli:
  • Facebook
  • Digg
  • Google
  • E-mail this story to a friend!
  • Technorati

Ostavi komentar

Morate biti prijavljeni da ostavite komentar.

Gusto TV

Newsletter

Upišite se u naš Newsletter i budite uvijek obaviješteni o novim aktuelnostima na vrijeme!

Oglasi

Oglasi

  • Oglasavajte se