Kako je tetrapak ambalaža mijenjala svijet

tetrapak-cartons-easier-to-recycle-in-the-uk-than-every-before

Mlijeko se nekada prodavalo isključivo u staklenim bocama, ali je inovacija dr. Rubena Rausinga dovela do prave revolucije u pakovanju i distribuciji hrane u čitavom svijetu. Ime njegove kompanije, Tetra Pak, postalo je sinonim za revolucionarni način pakiranja.
Piše: Adnan Učambarlić

Staklo bez ikakve sumnje odlično čuva svojstva sadržaja, ali, zbog svoje krhkosti i težine, izaziva prilične probleme u transportu. Upravo je zbog toga Rausing patentirao svoju sterilnu i otpornu ambalažu. Njen razvoj vezan je za švedsku kompaniju Tetra Pak, nastalu 1929. godine, kada se bavila papirnom ambalažom. Današnja tetrapak ambalaža prvi put je proizvedena tek nakon 30 godina rada fabrike.

Nije tajna da su na razvoj kompanije Tetra Pak značajno uticale Ujedinjene nacije, pogotovo UNICEF. Naime, nakon Drugog svjetskog rata UN je uložio velike napore i novac za eliminaciju gladi u svijetu, pri čemu su posebno bili aktuelni programi koji su promovirali pravo djece na čašu mlijeka dnevno. Kako je mlijeko teško distribuirati u staklenim bocama ili većim metalnim kantama, sterilni i otporni tetrapak pokazao se kao idealan izbor.

Više od 50 posto tetrapak ambalaže koristi se danas za mlijeko i mliječne proizvode, a ostatak otpada na sokove, paradajz, vino te ostale tekućine.


Kako je sve počelo

U ‘40-im godinama prošlog stoljeća, dobu longplejki, bikinija, mlaznih aviona i helikoptera, svijet se nakon završetka Drugog svjetskog rata okrenuo svjetlijoj novoj budućnosti i izgradnji. Upravo tada je Ruben Rausing počeo sa razvojem svoje ambalaže za mlijeko, za koju je potrebna minimalna količina materijala uz maksimalnu higijenu. Rođena je ideja za kartonsku ambalažu Tetra Classic u obliku tetraedra.

Tek ‘50-ih godina, Rausing i Erik Wallenberg osnivaju  AB Tetra Pak u Lundu kao podružnicu Akerlunda & Rausinga. Njihov novi sistem pakovanja javnosti je predstavljen 18. maja 1951. i privukao je veliku pažnju. Naredne godine dolazi do isporuke prve Tetra Pak mašine za kartonsku ambalažu u obliku tetraedra mljekari u Lundu i ubrzo počinje borba protiv staklenih boca, pomoću uvođenja polietilena u obliku plastičnog sloja na kartonu. Do 1959. godine, kompanija je uspjela da se proširi i na negazirane napitke te ostvari proizvodni kapacitet od milijardu pakovanja godišnje u osam zemalja, a stvorena je i ambalaža Tetra Brik.

Tokom ‘60-ih godina Tetra Pak se širi svijetom i uvodi prvi aseptični stroj za punjenje mlijeka bez bakterija. 1965. lansiraju ambalažu Tetra Rex i prodaju Akerlund & Rausing kako bi osigurali finansije za daljnji razvoj unutar AB Tetra Pak. Tako 1971. g. dostižu 10 milijardi pakovanja godišnje, a tu brojku su udvostručili za samo šest godina.

Osamdesete započinju proizvodnjom od 30 milijardi jedinica godišnje, a uvodi se nova generacija mašina Tetra Brik Aseptic, koje mogu proizvesti pet hiljada kartonskih pakovanja na sat, sa kupkom za sterilizaciju u mašini. Sistem je odobrila i Uprava za hranu i lijekove SAD-a (United States Food and Drug Administration), a u Tetra Brik Aseptic počinje se pakovati i vino. Nažalost, u ovom periodu dolazi ko kraja jedne ere za Tetra Pak, budući da njegov osnivač Rausing umire 10. augusta 1983. Deceniju završavaju proizvodnjom od 50 milijardi pakovanja godišnje.

Od krave do kartonske ambalaže

Devedesete godine su bile zaista turbulentne. Njemačka je ujedinjena, svijet postaje mobilan i povezan, a Forest Gump poručuje “Life is just a box of chocolates”. Tetra Pak preuzima Alfa Laval, jedan od najvećih svjetskih dobavljača opreme i postrojenja za prehrambenu industriju, procesnu industriju i poljoprivredu, kako bi ponudio potpuna rješenja od krave do kartonske ambalaže, stvarajući  Tetra Pak Alfa-Laval grupu.

Razvijaju se nove tehnologije za očuvanje arome, teksture i roka trajanja hrane, tretiranje visokim hidrostatskim pritiskom (HPP), a šire se i na područje opreme za proizvodnju sira. A uvodi se i osmougaona ambalaža Tetra Prisma. Veličinom i oblikom pobjeđuje u privlačenju kako mlađih tako i starijih potrošača. Također, inovacija je i veliki PullTab navojni zatvarač, koji omogućava točenje u čašu ili direktno ispijanje iz ambalaže. Lansiran je i novi sistem aseptične ambalaže za PET boce, Tetra Pak Rotary Aseptic PET Filler.

Gusto napomena: Budući da današnja tetrapak ambalaža pored papirnog sadrži i neke druge slojeve, kao što su polietilenski sloj i sloj od aluminijske folije, ona se ne može reciklirati na isti način kao i papir. Zbog toga je potrebno odlagati u kontejner za miješani otpad ili je razložiti na slojeve i onda svaki sloj odložiti u određene kontejnere.

U novom mileniju, očuvanje okoliša postaje prioritet te kompanija potpisuje sporazum sa Svjetskim zdravstvenim tijelom u svrhu smanjenja emisija iz proizvodnje kartonske ambalaže.

Rođen je i novi Tetra Recart sistem za pakiranje. Tetra Recart je prvi svjetski sistem prerade i kartonskog pakovanja za retortirane prehrambene proizvode i koristi se za produženje roka trajanja proizvoda  s česticama bilo koje veličine, tradicionalno pakovane u limenke, staklenke i vrećice. Tu je i Tetra Therm Aseptic Sensa, novo tehnološko rješenje  za miješanje i pasterizaciju napitaka na bazi voća.

Uveden je i novi standard ambalažnog materijala za sva iz role sačinjena pakovanja ambijentalnih i rashlađenih tekućih proizvoda, koja su jača, 20 posto tanja i potrebno je manje polimera.

Podijeli:
  • Facebook
  • Digg
  • Google
  • E-mail this story to a friend!
  • Technorati

Ostavi komentar

Morate biti prijavljeni da ostavite komentar.

Gusto TV

Newsletter

Upišite se u naš Newsletter i budite uvijek obaviješteni o novim aktuelnostima na vrijeme!

Oglasi

Oglasi

  • Oglasavajte se