Bučino ulje

ulje_tikvice

Bučino ulje je veoma zdravo prirodno ulje, tamnozelene do crne boje sa izrazitim, bogatim i specifičnim, pomalo orašastim okusom i mirisom svježeg hljeba.
Pripremio: Adnan Učambarlić

Najkvalitetnije je hladno presovano bučino ulje koje se može usporediti sa djevičanskim maslinovim uljem. Ovo ulje dobija se jednostavim presovanjem i iako je proizvedeno jednostavno, najboljeg je kvaliteta i svojstava. Ulje je vrlo tamne zelene boje i gusto, te specifičnog okusa sličnog bučinim košticama. Proces dobijanja ulja ovim postupkom je dosta spor, pa je i cijena takvog proizvoda visoka. Zagrijavanjem ulja može se dobiti bolji okus, ali se gube zdravi sastojci.

Ako na boci ne piše „hladno presovano” onda je vjerovatno dobiveno toplim postupkom. Tim se postupkom bučino ulje može proizvesti puno brže, ali se gube zdravi sastojci i obično se još miješa sa suncokretovim uljem. Okus mu može varirati, ali se često osjeti okus pržene košpice ili suncokretovog ulja.

Postoje brojne vrste buče koje daju više košpica od ostalih i čije košpice daju veći postotak ulja. Najrasprostranjenija vrsta za proizvodnju ulja je Cucurbita pepo var. Styrriaca. Iz sjemenki ovih buča može se dobiti oko 45% ulja, što znači da se od 2,5 kilograma  sjemenki može dobiti litar ulja od buče.

Bučino ulje je posebno bogato vitaminima A, E, C i K. Svježe ulje sadrži više od 60% nezasićenih masnih kiselina. Također sadrži vitamine B grupe, minerale (fosfor, kalcij, magnezij, kalij) te elemente u tragovima (željezo, cink, mangan). Sadrži i lecitin, bjelančevine i salicilnu kiselinu.

Šaka zdravlja

Oni koji koriste bučino ulje znaju da je odlično kao zamjena za uobičajeno suncokretovo ulje na običnoj zelenoj salati, a nezamjenjivo je kod grah salate. Također je pogodno i za pripremu brojnih umaka. Bučino ulje kao i same košpice bogato je vitaminima A i E, te cinkom. Također je odličan izvor omega 3 i omega 6 masnih kiselina.

Bučino ulje pokazalo se kao dobra namirnica za prevenciju nekih bolesti i tegoba. Često ga ljekari primarne zdravstvene zaštite preporučuju muškarcima koji imaju problema s povećanom prostatom ili mjehurom. To ne znači da treba piti pola litre bučinog ulja dnevno, već tek jednu ili dvije kašike. Sličan efekt može se postići i konzumacijom šake ili dvije neprženih bučinih sjemenki, budući da obradom na povišenoj temperaturi nestaju ljekovita svojstva.

Potrošnja bučinog ulja relativno je mala u usporedbi s drugim uljima iako se smatra da pozitivno djeluje na ukupni metabolizam kao i na ublažavanje simptoma i usporeno napredovanje cijelog niza bolesti. U narodnoj medicini su odavno poznati njegovi pozitivni učinci u borbi protiv crijevnih parazita, problema sa prostatom i mokraćnim mjehurom, ali i drugi pozitivni učinci na zdravlje, te u novije vrijeme dobijaju i značajnu naučnu potvrdu. Brojna istraživanja pokazuju kako učinak različitih masti i ulja na zdravlje ovisi uglavnom o njihovom sastavu masnih kiselina. Odgovarajući unos esencijalnih masnih kiselina neophodan je za izgradnju i normalno funkcionisanje naših ćelija, za sintezu cijelog niza metabolita koji sudjeluju u prijenosu signala i informacija, u regulaciji krvnog pritiska, stvaranju imuniteta i procesu zgrušavanja krvi.

Bučino ulje doprinosi i poboljšanom nutritivnom statusu majke i djeteta, posebno u vrijeme dojenja. Osim majkama, preporučuje se i muškarcima zbog pozitivnog djelovanja na prostatu - što potvrđuje i nekolicina studija u tretmanu benigne hiperplazije prostate.

Dodatkom bučinog ulja u svakodnevnu prehranu smanjuju se tegobe uzrokovane benignom hiperplazijom prostate koja u nekim slučajevima može dovesti i do karcinoma prostate.

Ovo djelovanje pripisuje se barem djelomično cinku koji je u ulju prisutan u značajnim količinama.

Također je uočeno i protuupalno djelovanje u bubrezima i mokraćnim putevima, kao i smanjeno nastajanje bubrežnih kamenaca.

Bučino vs maslinovo ulje

Bučino ulje je još uvijek egzotičan proizvod, dok se maslinovo ulje može naći u svakoj trgovini. Ipak, bučino ulje nimalo ne zaostaje za maslinovim. Razlika između maslinovog i bučinog ulja je u sastavu, tj. zastupljenosti pojedinih nezasićenih kiselina. Teško je reći je li bolje i zdravije maslinovo ili bučino ulje. Iako postoje određene razlike, vjerojatno bi najbolje bilo koristiti oba ulja.

Gusto napomena: Pola litra bučinog ulja košta oko 18 KM.

Gusto recepti sa bučinim uljem:

Salata od ječma

Sastojci: 150 g ječmene kaše, so, lovorov list, 160 g vrganja, kašika ulja, biber, kašika jabučnog octa, 120 g vrganja, limunov sok, 100 g tanko narezane uljne buče, 40 ml bučinog ulja

Priprema: Ječam skuhajte u slanoj vodi sa lovorovim listom pa ga ocijedite. Vrganje očistite i narežite na sitne kockice, pržite ih na ulju da pozlate, posolite ih i začinite biberom. Pustite da se ohlade. U zdjeli promiješajte skuhanu kašu sa prženim vrganjima i začinite jabučnim octom. U primjereni tanjir tanko naribajte svježe vrganje i poškropite ih limunovim sokom. Preko njih rasporedite salatu od ječma te je ukrasite bučom. A zatim prelijte bučinim uljem i poslužite.

Prosječna cijena jela: 7,7 KM
Krem juha

Sastojci: 2 mlada patlidžana, 4 režnja bijelog luka, so, biber, ulje, 8 dl pilećeg temeljca, 2 kriške suhog hljeba, 4 kašike bučinog ulja, 4 kašike prženih bučinih sjemenki

Priprema: Patlidžane narežite na pola po dužini, lagano ih posolite i poškropite uljem. Stavite ih u vatrostalnu posudu, dodajte neočišćeni bijeli luk i stavite u pećnicu. Pecite ga na 185°C od 20 do 25 minuta. Pileći temeljac zakuhajte. U blender stavite patlidžane kojima ste očistili kožu, vruć temeljac, hljeb, sjemenke i bučino ulje. Poklopite i dobro izmiksajte. Odmah poslužite.

Prosječna cijena jela: 3 KM
Rižoto sa bučinim uljem

Sastojci: 300 g pilećih jetrica, 5 dl mlijeka, 2 kašike meda, komadić cimeta, 320 g riže, 1 glavica luka, 50 ml bijeloga vina, voda, so, 120 g svježeg ananasa, kašika putera, 3 dl pilećeg temeljca, curry, 4 kašike pečene buče, 4 kašike smrznutog bučinog ulja, 2 kašike ribanog parmezana

Priprema: Mlijeko zakuhajte s medom i cimetom, dodajte očišćene jetrice, maknite s vatre, poklopite i pustite da se ohladi. Jetrice ocijedite i narežite na kocke kao za francusku salatu, pa po vlastitom ukusu začinite curryjem. U primjerenoj posudi kratko propržite rižu s cijelom glavicom luka, dodajte vino, a kada ono ispari, dodajte vode koliko je bilo i riže. Uz stalno miješanje, kuhajte dok riža ne upije svu tekućinu. Ananas očistite i narežite na sitne kockice. Tavu za rižoto jako zagrijte i stavite u nju ananas. Uz miješanje, pustite da se lagano karamelizira. Dodajte puter. Nakon kratkog vremena dodajte rižu i, uz stalno miješanje, podlijevajte vrućim temeljcem. Kad je riža gotova, dodajte jetrice, pečenu buču i sve dobro promiješajte. Kada provri, maknite s vatre, dodajte parmezan i smrznuto bučino ulje, dobro promiješajte i odmah poslužite.

Prosječna cijena jela: 10 KM

Podijeli:
  • Facebook
  • Digg
  • Google
  • E-mail this story to a friend!
  • Technorati

Ostavi komentar

Morate biti prijavljeni da ostavite komentar.

Gusto TV

Newsletter

Upišite se u naš Newsletter i budite uvijek obaviješteni o novim aktuelnostima na vrijeme!

Oglasi

Oglasi

  • Oglasavajte se