Kelj

kelj

Kelj je zeljasto zeleno povrće koje pripada porodici kupusnjača (Brassica), a vjeruje se da su kelj kakav danas poznajemo selekcijom stvorili belgijski povrtlari još u 18. stoljeću odakle je ubrzo osvojio cijelu Evropu. Kelj je veoma zdrava namirnica za koju se pokazalao da može preventivno djelovati protiv raka, a i jako je bogat vitaminom C kojeg, doduše, kuhanjem gubi.

Pripremila: Sara Krajina Jazvić

Gusto zanimljivost: Osim što je izuzetno zdrav, listovi kelja su gizdavi (sjajni), njihova boja i tekstura je veoma privlačna oku, tako da se može upotrebljavati i kao ukrasna biljka.

Pored običnog kelja koji je najrašireniji (glavati kelj), postoje još dvije vrste, s nešto dugačijim karakteristikama. To su lisni ili bezglavi kelj, i kelj pupčar ili prokulica. Svježe glavice kelja dostupne su gotovo cijelu godinu, ali vrhunac njihove sezone je od kasne jeseni do početka proljeća.

Potražite teže, tamnozelene glavice sa čvrstim središnjim dijelovima listova. Listovi moraju biti svježi, bez znakova gubitka boje i vlage, mrlja i rupica. Ujedno izbjegavajte lagane glavice jer je to znak da su izgubile dosta vlage ili da su dugo stajale na policama trgovina u neprimjerenim uslovima čuvanja. Izaberite glavice s manjim listovima koji su mekaniji i srednje jake arome.

Priprema

Kelj možete kuhati u vodi ili na pari, pirjati, puniti nadjevom, spremati ga kao varivo ili pržiti te poslužiti kao toplo predjelo, juhu, prilog ili glavno jelo. Kao toplo predjelo bit će veoma ukusna tjestenina s keljom. Kelj može uz dodatak bijelog luka i limunovog soka biti izuzetan dodatak ribi, dok prepečeni listovi kelja sa parmezanom mogu biti veoma ukusne grickalice. Također, listove kelja možete nadijevati gljivama, rižom ili mesom.

Gusto savjet: Za one koji paze na kilažu važno je da u kelju ima mnogo kalcija koji je potreban  za održavanje zdravlja kostiju. Ali za razliku od mlijeka, koje se promovira kao dobar izvor kalcija, kelj ima mnogo manje kalorija.

Ljekovitost kelja

Kelj je odličan izvor vitamina C, siromašan je kalorijama, a bogat mineralima, te se iz porodice kupusnjača izdavaja kao kvalitetna namirnica koja može preventivno djelovati protiv raka. Sadrži moćne antioksidante koji štite ćelije od štetnog djelovanja slobodnih radikala i pojačava djelovanje imunološkog sustava. Preventivno djeluje protiv određenih vrsta tumora, npr. jajnika ili dojke. Izuzetno je dobar u sprečavanju srčanih bolesti, pomaže u sprečavanju razvoja dijabetesa, smanjuje rizik od raka debelog crijeva i hemoroida te sprečava štetne uticaje UV zračenja na oči.

Gusto upozorenje: Kelj se ne preporučuje osobama sa oštećenom štitnom žlijezdom zbog posjedovanja određenih tvari koje uzrokuju smetnje rada štitne žlijezde.

Gusto recepti s keljom:

Rolat od kelja (br. 34, sezonsko povrće)

Sastojci: 1 glavica kelja, 100 g dimljene slanine, 4 glavice luka, 2 kriške hljeba, 300 g mljevenog mesa, 2 jajeta, 2 mrkve, biber, so

Priprema: Kelj kuhajte u slanoj vodi 10 minuta. Izvadite i prelijte hladnom vodom, skinite listove i isijecite zadebljale dijelove. Propržite kockice slanine, dodajte isjeckane glavice luka. Pokvasite i izgnječite hljeb. Izmiješajte sa mljevenim mesom, jajima, biberom i solju. Dodajte slaninu i luk. Smjesom prelijte listove kelja i urolajte ih. Rolnu omotajte koncem. Kockicama luka i mrkve prekrijte dno vatrostalne posude i odozgo položite rolat. Prelijte vodom ili supom i pecite u rerni na 180°C oko 1 sat.

Prosječna cijena jela: 6 KM

Punjeni kelj (br. 15, sezonsko povrće)

Sastojci: 800 g kelja (mekane glavice), 2 srednja krompira, 350 g kuhane šunke, 1 ribana mrkva, 2 dl slatke pavlake, 2 dl kisele pavlake, 3 velike jabuke (kiselkaste), 50 g maslaca, 1 češanj bijelog luka, so, biber, vinsko sirće, 1 jaje, malo soka od limuna, 50 g parmezana

Priprema: Cijelu glavicu kelja skuhajte dopola zajedno sa kockama krompira u blago slanoj kiseloj vodi sa malo kima i bijelim lukom, pa ocijedite. Odstranite debele žile spoljašnjih listova. Krompir izgnječite, umiješajte samljevenu šunku, dodajte iscijeđenu ribanu mrkvu, poprskajte sokom od limuna, malo začina za jelo i bibera po ukusu u odnosu pola-pola, i toliko slatke i kisele pavlake da dobijete pjenastu masu koja se dobro maže. Oštrim nožem izvadite sredinu kelja, isjeckajte ga i dodajte masi. Veću vatrostalnu zdjelu namažite maslacem i pospite mrvicama, stavite kelj u zdjelu, zatim od unutrašnjosti prema spolja rastvorite listove, svaki namažite nadjevom i uvijte u oblik loptice. Svaki red namažite slatkom pavlakom, umućenom kiselom pavlakom, pa nadjevajte sa 1-2 kriške oljuštene jabuke. U preostalu kiselu pavlaku sa slatkom pavlakom umutite 1 jaje, premažite kelj, pospite šakom ribanog sira i ispecite u rerni da porumeni.

Prosječna cijena jela: 10 KM

Odresci od kelja (br. 55, sezonsko povrće)

Sastojci: 500 g kelja, 300 g krompira, 120 g mrkve, 80 g prezle, 2 češnja bijelog luka, 2 jaja, 100 g šunke u ovitku, peršun, so, začin od povrća

Priprema: Krompir skuhajte, te propasirajte ili naribajte. Kelj i mrkvu skuhajte i ocijedite. Zatim mrkvu naribajte i dodajte krompiru. Dodajte ohlađeni i sitno narezani kelj, prezlu, nasjeckani bijeli luk, začine, jaja i sitno sjeckanu šunku. Smjesu dobro izmiješajte i oblikujte odreske. Pecite ih na zagrijanom ulju sa svake strane 3-4 minute. Vadite na kuhinjski papir da se ocijedi višak masnoće i poslužite.

Prosječna cijena jela: 5 KM

Gratinirani kelj (br. 55, sezonsko povrće)

Sastojci: 1 glavica kelja, 1 pakiranje zaleđene mješavine (brokula, mrkva, cvjetača), 2 jaja, 300 g kiselog vrhnja, so, začin od povrća, 1 kašika ulja, 100 g ribanog sira

Priprema: Očišćen kelj narežite na manje komade, skuhajte ga u slanoj vodi i ocijedite. Također skuhajte mješavinu ostalog povrća. Vatrostalnu posudu premažite uljem, poslažite kuhani kelj i ocijeđeno povrće pa prelijte mješavinom jaja, vrhnja i sira. Pecite u prethodno zagrijanoj pećnici na 220°C dok ne porumeni. Odmah poslužite.

Prosječna cijena jela: 8 KM

NUTRICIONISTA: Kelj ima jako antibiotičko djelovanje, te je odličan u sezoni viroza. Bogat je manganom, fosforom i kalcijem, pa je odličan za jačanje vida i kostiju. Kelj pripada kupusnjačama pa sadrži veće količine sumpornih materija koje blagotvorno djeluju na zdravlje i povećavaju sposobnost jetre da proizvodi enzime koji neutraliziraju potencijalno toksične materije. Također je izvanredan izvor snažnih antioksidanata i karotenoida koji štite zdravlje očiju.

Podijeli:
  • Facebook
  • Digg
  • Google
  • E-mail this story to a friend!
  • Technorati

Ostavi komentar

Morate biti prijavljeni da ostavite komentar.

Gusto TV

Newsletter

Upišite se u naš Newsletter i budite uvijek obaviješteni o novim aktuelnostima na vrijeme!

Oglasi

Oglasi

  • Oglasavajte se