Kiseli kupus – omiljena zimska hrana

kiseli-kupus

Kiseli kupus jedna je od rijetkih namirnica u kojima je čovjek uspio unaprijediti prirodne osobine, a osim bogatstva vitaminima C i B12, on obiluje i drugim važnim nutrijentima. Zahvaljujući dugoj tradiciji upotrebe kiselog kupusa razvijeni su i brojni recepti za njegovu pripremu, tako da je odavno prevazišao svoju osnovnu ulogu omiljene zimske salate na našim trpezama.

Pripremila: Dženana Hrlović

Januar je gotovo nezamisliv bez kiselog kupusa, posebno netom nakon novogodišnjih praznika, kada se praznične glavobolje najbolje liječe domaćim sarmicama i uz pomoć rasola - tečnosti u kojoj se kiseli kupus. Bogatstvo koje ova namirnica sadrži seže mnogo dalje od poznatog vitamina C, a posebno se preporučuje vegetarijancima, s obzirom da se kiseljenjem, odnosno fermentacijom, dobija izuzetno aktivan kobalamin (Vitamin B12), koji se inače nalazi isključivo u namirnicama životinjskog porijekla.

Vitamini, minerali i ljekovite osobine

Osim spomenutih nutrijenata kiseli kupus je bogat kalijem, željezom, magnezijem, sumporom i bakrom, a sadrži i manje količine natrija, kalcija i fosfora. Pored toga kiselo zelje u sebi krije pravo bogatstvo piridoksina (vitamin B6) bez kojeg bjelančevine uopće ne bi mogle biti iskorištene, te niacina (vitamin B3) i pantotenske kiseline (vitamin B5).

Tečnost u kojoj se kupus kiseli, kod nas poznatija kao rasol, već dugi niz godina se upotrebljava kao lijek za niz tegoba, od probavnih smetnji, do oteklina na zglobovima. Istraživanja pokazuju da pomaže i kod čira na želucu i upala debelog crijeva. Pomiješan sa sokom od mrkve i repe, odličan je napitak za osobe koje imaju pomanjkanje kalcija ili u slučaju lomova kostiju, a preporučuje se ženama u srednjim godinama kako bi se zaustavio proces osteoporoze.

Smatra se da kiseli kupus ima i brojne druge ljekovite osobine, poput blagotvornog djelovanja na raspoloženje zahvaljujući boljem iskorištavanju bjelančevina, čime se povećava i otpornost na stres. Osim toga smatra se da potiče izmjenu tvari u ćelijama, stimuliše njihov rad i djeluje podmlađujuće. Prema nekima kisli kupus reguliše i smanjuje količinu masnoća i kolesterola u krvi, te potiče metabolizam masnih ćelija, jača imunitet i povećava snagu mišića. Mnogo je razloga zbog kojih se kiseli kupus treba naći na našim trpezama i to ne samo tokom zimskih mjeseci, nego kad god za to postoji prilika.

Šta treba znati o kiselom kupusu

1. Prilikom konzumiranja kiselog kupusa trebalo bi izbjegavati druge slane namirnice (posebno slana mesa i kobasice), jer je on vrlo bogat natrijem.
2. Kiseli kupus nemojte ostavljati da se namoči u vodi prije pripreme jer na taj način gubi veliku količinu hranjivih tvari.

3. Nemojte kuhati kiseli kupus više od 20-ak minuta jer će postati mekan i izgubiti hranjive sastojke.
4. Najbolje je upotrebljavati ga u sirovom stanju, kao salatu ili dodatak drugim jelima (npr. krompiru, riži, puri, tijestu i sl.), a posebnu aromu dobit ćete ukoliko mu dodate proprženi susam ili sjemenke suncokreta.
5. Uz kiseli kupus mogu se dodavati i razni začini a najbolje se slažu: kim, vlasac, cimet, piment, smreka i lovor.
6. Ukoliko je kupus prekiseo, dodajte sirovi krompir tokom kuhanja jela - on će upiti višak kiseline.

Hit namirnica sezone - Gusto recepti sa kiselim kupusom

Dinstani kiseli kupus

Sastojci: 500 g ribanog kiselog kupusa, 150 g kobasice, 1 glavica luka, 1 kašičica mljevene crvene paprike
Priprema: Kupus isprati od kiseline i ostaviti da se dobro ocijedi. Kobasicu narezati na kolutove i staviti u zagrijanu posudu pa pržiti dok ne ispusti masnoću. Potom dodati sitno narezani luk i još malo pržiti dok luk ne postane staklast. Dodati kupus, nasuti malo vode i dinstati 45 minuta do 1h na slaboj vatri. Pred kraj kuhanja dodati mljevenu crvenu papriku.

Aromatizirani kiseli kupus

Sastojci: maslinovo ulje, 1 glavica luka, 100 g suhog mesa, 500 g kiselog kupusa, goveđa kocka za supu, 2 veća krompira, kašika paradajz pirea, mljevena crvena paprika, mljeveni kim, so, biber

Priprema: Na maslinovom ulju popržite sitno isjeckani luk. Dodajte na kockice izrezano suho meso i još malo pržite. Na to stavite kiseli kupus i dinstajte dosipajući toplu vodu u koju ste dodali kocku za supu. Posebno skuhajte u slanoj vodi krompir izrezan na kockice. Na kraju kupus začinite s malo crvene mljevene paprike, mljevenog kima, soli, bibera i paradajz pirea, te umiješajte kuhani krompir.

Musaka od kiselog kupusa

Sastojci: 500 g mljevenog mesa, 1 glavica luka, 750 g kiselog kupusa, 80 g riže, 2 kašike koncentrata paradajza, lovorov list, 150 ml mlijeka, 150 ml mesnog temeljca, jaje, ulje, so, biber

Priprema: U tavi na vrućem ulju propržite luk dok ne omekša. Zatim dodajte mljeveno meso i nastavite pržiti uz stalno miješanje dok meso ne postane zrnasto i ne ispari sva tečnost. Potom dodajte opranu rižu, kratko prodinstajte, te sve zajedno začinite solju, biberom, koncentratom paradajza i lovorovim listom. Na dno vatrostalne posude stavite polovinu kiselog kupusa, narezanog na rezance, rasporedite ga, pa prekrijte mljevenim mesom i preostalim narezanim kupusom. U zdjeli pomiješajte mlijeko, jaja i mesni temeljac, te dobivenom smjesom prelijte musaku. Stavite da se peče u zagrijanu pećnicu na 180°C oko 45 minuta.

Zapečeni kiseli kupus

Sastojci: 800 g kiselog kupusa, 70 g suhe masnije slanine narezane na kockice, 2 režnja bijelog luka, 100 g pancete narezane na tanke kriške, ¼ kašičice bibera, 100 g kuhane šunke narezane na kriške, ½ kašičice kima, 250 ml bijelog vina

Priprema: Kiseli kupus procijedite, prelijte vodom i kad proključa, kuhajte 15 minuta. Kada se kupus skuhao procijedite ga i dodajte slaninu, zgnječeni bijeli luk i sve dobro izmiješajte. Dno vatrostalne posude obložite kriškama pancete, preko njih rasporedite polovinu kuhanog kupusa, pobiberite i posložite kriške šunke. Na kraju prekrijte ostatkom kupusa, pospite kimom i prelijte vinom. Pecite u pećnici zagrijanoj na 200°C oko 30 minuta.

Kiseli kupus sa orasima

Sastojci: glavica kiselog kupusa oko 700 g, 3 kruške, malo limuna, 100 g grubo lomljenih oraha, 50 g namočenih grožđica, ruzmarin, bosiljak, aleva paprika, maslinovo ulje

Priprema: Kiseli kupus dobro procijedite. Kruške naribajte i zajedno sa grožđicama, začinima, uljem i limunom dodajte u kiseli kupus. Promiješajte i ostavite da stoji jedan sat. Potom probajte, pa pospite orasima i dodajte još začina po ukusu.

Složenac od kiselog kupusa

Sastojci: 1 kg izrezanog kiselog kupusa, 200 g luka, 100 g masti, crvena paprika, 200 g riže, 500 g mljevenog mesa, 100 g kobasica, 200 ml pavlake, so, biber

Priprema: Na masti izdinstajte polovinu nasjeckanog luka, pa kad postane staklast dodajte crvenu papriku i izrezani kiseli kupus. Dinstajte dok kupus ne bude mekan. Na preostalom luku i malo masti dinstajte mljeveno meso, pa malo posolite i pobiberite (pazite na količine jer je kupus slan). Rižu operite i obrišite, pa je malo prepržite na masnoći, dodajte vodu i dinstajte dok ne bude napola kuhana. U vatrostalnu posudu slažite redom: red mesa, red kupusa, red riže. Na vrh složenca stavite tanko isječene kobasice i sve premažite pavlakom. Stavite da se peče na umjerenoj vatri dok kobasice ne porumene. Po želji, umjesto pavlake složenac možete posuti naribanim žutim sirom.

Domaća sarma
Sastojci: 1 glavica kiselog kupusa, 500 g ribanog kiselog kupusa, 500 g mljevenog mesa, 1 glavica crvenog luka, 10 kašika riže, 100 g sudžuke, 100 g suhog mesa, malo bibera
Priprema: Odvojite listove kupusa, pa izrežite zadebljanja na sredini listova. Ako su listovi jako veliki, mogu se po sredini prepoloviti. Glavicu luka fino usitnite i propržite na malo masnoće da postane staklast. Sudžuku narežite na sitne kockice, isto kao i suho meso, pa sve umiješajte u mljeveno meso. Dodajte rižu i pobiberite. Meso ne treba soliti jer je kupus dovoljno slan, pa bi se lako moglo dogoditi da sarma bude preslana. Po ukusu dodajte malo mljevene crvene paprike. Sve dobro rukom izmiješajte, pa na sredinu svakog lista kupusa stavite malo fila, zarolajte i zapakujte sa strane. U posudi za kuhanje naprije složite red sarmi, pa red ribanog kiselog kupusa, a po želji možete dodati komad suhog mesa ili sušene kobasice. Preko sarme naspite vodu tako da je prekrije i kuhajte na laganoj vatri (nakon što proključa) sat i po do dva.

Istarska jota

Sastojci: 200 g graha, 500 g kiselog kupusa, 300 g krompira, 400 g sušenih rebara, pancete ili drugog mesa, 3 režnja bijelog luka, so, biber u zrnu, lovorov list, ostali začini po ukusu

Priprema: Grah očistite pa prokuhajte. U odvojenoj posudi kuhajte oprani kiseli kupus i suha rebra. Kada grah napola omekša, dodajte ga u mješavinu kupusa i mesa zajedno s tečnošću. Potom dodajte još lovorov list, biber, so, bijeli luk i ostale začine. Nakon toga umiješajte krompir narezan na kocke i nastavite kuhati sve dok ne omekša. Meso izvadite, narežite i poslužite posebno uz jotu. Jotu po želji možete zgusnuti tako da dio graha i krompira izgnječite.


Kiseli kupus sa gljivama

Sastojci: 250 g kiselog kupusa, 250 g vrganja ili drugih sezonskih gljiva, 4 glavice luka, 100 g maslaca, malo peršunovog lista, so, biber, vrhnje za kuhanje

Priprema: Kiseli kupus dobro isperite pa izrežite na trakice i stavite da se kuha. Propržite luk na maslacu, pa dodajte očišćene i oprane gljive. Sve zajedno pržite dok gljive ne omekšaju. Dodajte skuhani i procijeđeni kiseli kupus, te sve zajedno još malo dinstajte. Po potrebi posolite te dodajte nasjeckani peršun i biber. Na kraju prelijte vrhnjem i poslužite toplo.

Podijeli:
  • Facebook
  • Digg
  • Google
  • E-mail this story to a friend!
  • Technorati

Ostavi komentar

Morate biti prijavljeni da ostavite komentar.

Gusto TV

Newsletter

Upišite se u naš Newsletter i budite uvijek obaviješteni o novim aktuelnostima na vrijeme!

Oglasi

Oglasi

  • Oglasavajte se