Idealni pokretač metabolizma

05_breakfast

Doručak idealno sredstvo za pokretanje metabolizma i osiguravanje energije potrebne za predstojeći dan. Ipak, istraživanja navode da 17 do 37 posto odraslih osoba za to ili ne zna, ili ih nije briga.
Pripremio: Adnan Učambarlić
Jedan od prvih sistema koje doručak pokreće je centralni nervni sistem, odnosno mozak. Njegova aktivnost je ujutro, nakon noćnog višesatnog odmora često usporena, stoga ako želimo podići koncentraciju na željenu razinu moramo nahraniti mozak. Namirnice koje prije svega pokreću mozak su ugljikohidrati, stoga njima zdrav doručak treba obilovati.
Istraživanja su pokazala kako 90% ljudi koji su izgubili 15 ili više kilograma, a koji su uspjeli ostati na istoj težini više od godinu dana, doručkuje svakog dana.
Osim što smanjuje napetost i razdražljivost, doručkovanjem ćete i nesvjesno poraditi na održavanju (pa čak i postizanju) idealne tjelesne mase - izbjeći ćete usporavanje metabolizma i generiranje masnih zaliha. Osobe koje redovno doručkuju rjeđe su depresivne, rjeđe su izložene emocionalnom stresu te se općenito bolje nose sa stresnim situacijama. A i zdrav doručak će vas zaustaviti u posezanju za nezdravom hranom (krofne, lisnato tijesto, slatkiši, grickalice) u trenucima kada zbog pregladnjelosti šećer u krvi padne na minimalnu razinu.

Irski istraživači otkrili su da osobe koje ne preskaču doručak bolje slijede preporuke nutricionista o adekvatnom unosu masti, proteina i ugljikohidrata. Također, manja je vjerojatnost da će razviti nedostatak kalcija, željeza i vitamina B.

Roditelji svojim primjerom trebaju pokazati djeci kako započeti uspješan dan. Kako biste potaknuli dijete na doručak, probudite ga nešto ranije jer žurba i brzo natrpavanje hrane nije dobar način da naviknete dijete na zdravo doručkovanje! I unos tekućine je bitan. Dokazano je, naime, da se djeca koja u organizam ne unose dovoljno tekućine u školi brzo umaraju i gube koncentraciju, a mogu patiti i od glavobolje.
U prilogu časopisa American Journal of Clinical Nutrition objavljen je pregled istraživanja koja su se bavila uticajem doručka na mentalne sposobnosti djece. Prema rezultatima, djeca koja ne doručkuju redovno, slabije funkcionišu ujutro i imaju manje uspjeha u rješavanju problema koji se postave pred njih. Sličan uticaj imalo je i na verbalne sposobnosti, kreativnost i sposobnost usvajanja novih znanja. Istraživanja su također pokazala kako redovno doručkovanje smanjuje pretilost u djece, razinu kolesterola te grčeve u trbuhu (najčešće uzrokovane glađu).

Namirnice koje je poželjno da dijete konzumira za doručak:
- integralni hljeb i peciva
- integralne žitarice i pahuljice
- voće (sezonsko i sušeno)
- povrće
- nemasno meso i riba
- mlijeko i mliječni proizvodi, svježi sir
- zobena kaša (s dodatkom voćnih sirupa)
- sjemenke i orašaste plodove
- mahunarke
- tvrdokuhana jaja
- pileća juha

Uz to nikako ne treba zaboraviti na zdrave napitke poput prirodnog soka od narandže ili mandarine i čaja s medom.

U što većoj mjeri trebalo bi izbjegavati, odnosno djecu odviknuti od (česte) konzumacije: - grickalica:
- gaziranih napitaka
- prženih jela
- keksa i kolača
- začinjenih i slanih jela
Klonite se mesnih prerađevina sa visokim postotkom masti; radije posegnite za proizvodima od puretine ili za tunjevinom koja obiluje omega-3-masnim kiselinama. Klonite se i procesiranih pahuljica (žitarica), sirupa, namaza i bijelog hljeba jer se baziraju na “brzim” ugljikohidratima koji se u vrlo kratkom vremenu probave i ostavljaju vas gladnima unutar par sati.
Odličan primjer zdravog doručka, naročito za školarce, je tzv. “Oslo doručak” : zobene pahuljice se namoče uvečer u mlijeko. Ujutro se smjesa zagrije, doda kašičica meda i sitno naribana mrkva ili jabuka te doda još vrućeg mlijeka. Po želji se može dodati i bilo kojeg suhog voća. Takav doručak ima odličnu nutricionističku vrijednost, jer se sastoji od potrebnih žitarica, vitamina i minerala, što mališanima daje potrebnu snagu, ali im i jača vid i imunitet.
Mnogima je za preskakanje prvog dnevnog obroka najčešći izgovor nedostatak vremena - istraživanja navode kako 17 do 37 posto odraslih osoba izostavlja doručak. No odlučite li se za integralne žitarice sa mliječnim proizvodima, za pripremu i konzumiranje trebat će vam svega pet minuta koje zasigurno možete izdvojiti.

Još jedan od izgovora za preskakanje doručka je strah od dobitka na težini, no mnoga istraživanja tvrde da je to potpuno pogrešna taktika pri postizanju ili zadržavanju vitkosti. Propustite li doručak, znatno su veći izgledi da će vas uhvatiti neutaživa glad tokom dana i natjerati vas da zgrabite prvu hranu u blizini, što vrlo često budu visokokalorični proizvodi iz obližnje pekare. Stoga ne trebaju čuditi rezultati studija koji ukazuju na povećanu učestalost debljine među osobama koje ne doručkuju.

Preskakanje doručka može se štetno odraziti na mnoge organske sisteme - istraživanje provedeno u Japanu pokazalo je da studentice koje povremeno doručkuju ili pak uopće ne doručkuju imaju značajno učestalije menstrualne bolove od onih koje doručkuju svaki dan. Isto tako studentice koje uopće ne doručkuju pokazuju tendenciju ka opstipaciji.

Rezultat preskočenog doručka su smanjena koncentracija, produženo vrijeme reakcije, niska razine šećera u krvi i smanjena radna produktivnost.

Redovno doručkovanje je koračanje ka zdravom srcu i krvožilnom sistemu. Prema američkim istraživanjima, ljudi koji redovito doručkuju imaju znatno niži kolesterol u krvi od onih koji preskaču doručak. Razina kolesterola, naime, ovisi o mnogim faktorima, uključujući količinu masnoća i vlakana u konzumiranoj hrani. Zdrav doručak je siromašan mastima i bogat prehrambenim vlaknima.

Podijeli:
  • Facebook
  • Digg
  • Google
  • E-mail this story to a friend!
  • Technorati

Ostavi komentar

Morate biti prijavljeni da ostavite komentar.