Efekti kofeina u dječijoj ishrani

djeca-kofein

Kofein je alkaloid prisutan u mnogim biljkama, tako da se može naći u oko 60 biljnih vrsta, a najveći procent kofeina sadrži kafa, čaj i kakao u zrnu. Mnogo prije otkrića kofeina, ljudi su znali da kafa, čaj i čokolada imaju utjecaj na ljudski organizam, da liječe mnoge bolesti i da povećavaju intelektualne i fizičke kapacitete. Gotovo 300 godina ljekari i naučnici proučavaju utjecaj kofeina na ljudsko zdravlje.

Piše: Prim.dr.med.specijalista pedijatar Amra Junuzović - Kaljić

Kofein je otkrio mladi njemački ljekar početkom 19. vijeka, koji je u saradnji sa jednim od najvećih svjetskih književnika i naučnika Wolfgangom von Goetheom, proveo istraživanje, te izolirao supstancu kofein, čiji je hemijski sastav definisao njemački hemičar Medicus, krajem 19. vijeka. U drugoj polovini 20. vijeka kofein je postao najviše proučavana supstanca od svih stimulativnih sredstava, što je rezultiralo brojnim saznanjima o njegovom dejstvu. Međutim, postoji još veliki broj nepoznanica oko ove moćne supstance.

Po hemijskoj građi kofein pripada grupi imetilksantina, nema mirisa i gorkog je okusa. Učestvuje u metaboličkim procesima u gotovo svim ćelijama organizma.

Nakon konzumacije, kofein treba 5 - 30 minuta da počne djelovati na mozak i tijelo. Više od 75% novorođenčadi na svijet dolazi sa tragovima kofeina u krvi. Za dijete 100mg kofeina na 1kg tjelesne težine predstavlja ogromnu opasnost od trovanja.

Kako djeca konzumiraju kofein

Većina roditelja niti u snu ne bi djetetu ponudili šoljicu kafe, ali s druge strane rutinski nabavljaju i daju djeci razne vrste pića koja sadrže kofein, npr. čaj. Hrana i pića sa kofeinom su svugdje prisutna i veoma je pažljivo da roditelji kontrolišu konzumaciju kofeina i svedu je na minimum, posebno kod mlađe djece.

Jedna od rijetkih zemalja koja ima zvanične preporuke o unosu kofeina za djecu je Kanada. U tim preporukama se navodi da predškolsko dijete ne smije uzeti u hrani i piću više od 45mg kofeina dnevno. To je količina koja se nalazi u jednoj limenki gaziranog pića (355 ml) ili 50 grama mliječne čokolade.

Dragi roditelji!

Kako bi imali uvid u unos kofeina vašeg djeteta, u nastavku su navedene količine kofeina u raznim napicima što vam može dobro poslužiti kao kontrola. Sadržaj kofeina u prosječnoj šolji ovisno o tome koliko je „jako” piće.

Kafa:

Filtrirana kafa                           200 - 250 mg kofeina

Instant kafa                              100 - 150 mg kofeina

Kafa „bez kofeina”                    60 - 100 mg kofeina

Čaj:

Čaj 8 - 90 mg kofeina, ali može biti i više ovisno o vrsti čaja

Ice tea 12 - 28 mg kofeina

Ostala pića:

Coca cola                                30 - 72 mg kofeina

Topla čokolada                        10 mg kofeina

Energetska pića                       150 mg kofeina i više

Dijetalna kola                           45 mg kofeina

Pepsi                                       38 mg

7 Up                                        0 mg

Čak i čokoladica od 100 grama sadrži 10 - 30 mg kofeina.

Kako kofein utječe na djecu?

Kofein se kao prirodni alkaloid može naći u lišću i sjemenu mnogih biljaka, ali se također i proizvodi kao hemijska supstanca, te dodaje u razne vrste hrane i pića. To je stimulativno sredstvo i definiše se kao lijek jer stimulira centralni nervni sistem, a djeluje i na druge organske sisteme.

Prevelik unos kofeina kod djece, kao i kod odraslih osoba može uzrokovati uznemirenost i nervozu, probavne tegobe i bol u stomaku, glavobolju, teškoće u koncentraciji i spavanju, ubrzan rad srca i niz drugih tegoba. Ovdje treba naglasiti da ne treba unijeti mnogo kofeina da bi se razvili navedeni simptomi i da je rizik veći što je dijete mlađe.

Kako kofein utječe na dječiji san?

Istraživanja na ovu temu su provedena na starijoj djeci i adolescentima, a roditelji su imali zadatak da ispune anketu o konzumaciji različitih vrsta napitaka i brze hrane kod svoje djece. U grupi od 228 djece čiji su roditelji ispunili anketu, tri četvrtine je redovito konzumiralo kofein. Rezultati istraživanja su ukazali da povećana upotreba kofeina kod djece smanjuje dužinu spavanja, pa su djeca od 8 do 12 godina starosti spavala prosječno 8,47 sati po noći, što je ispod preporučenog minimuma.

Pažnja!

Roditelji trebaju biti svjesni potencijalno negativnog utjecaja kofeina na kvalitet djetetovog sna i njegovo zdravstveno funkcionisanje.

Zašto još treba ograničiti unos kofeina kod djece?

- Djeca koja konzumiraju jednu ili više limenki zaslađenih pića dnevno imaju 60% veći rizik da budu debela

- Pića sa kofeinom također sadrže prazne kalorije (bez kvalitetnih nutrijenata), te djeca koja ih piju u većim količinama ne dobijaju minerale i vitamine neophodne za rast i razvoj iz zdravih izvora i povećava se rizik od deficita neophodnih nutrijenata. Unos ovih pića se povećava kod djece u osnovnoj školi od trećeg do osmog razreda, a obično nerado piju mlijeko koje je izvor kalcija za zdrave kosti i zube.

- Zaslađena pića sa kofeinom radi sadržaja šećera mogu dovesti do kvarenja zuba (karijesa) kod djeteta

- Kofein je diuretsko sredstvo i uzrokuje povećanu eliminaciju vode iz organizma putem urina. Unos kofeina, dakle, može uzrokovati gubitak veće količine vode - dehidraciju. Kako biste se osigurali od ovog rizika izbjegavajte da u toplim danima vaše dijete konzumira veće količine kofeina u piću, zdravije je da pije vodu.

- Nagli prekid unosa kofeina može uzrokovati apstinencijalne simptome, glavobolju, bolove u mišićima, nervozu ili prolaznu nevoljkost, naročito kod starije djece ako su navikli da unose veće količine kofeina.

Prikrivena opasnost

Najbolji način da reducirate unos kofeina kafom je postepena zamjena sa pićima bez kofeina, korak po korak, kako biste kod svog tinejdžera izbjegli glavobolju i nervozu. Tinejdžeri počnu sa šoljicom kafe i često druženje sa vršnjacima nazivaju - odlazak na kafe. Jedna šoljica se brzo pretvori u nekoliko šoljica dnevno ili se kafa pije uvečer radi učenja u noćnim satima. Sa povećanjem broja kafića, raste i popularnost kafe i rađaju se nove generacije konzumenata kafe. S druge strane industrija pića koja sadrže kofein, nude proizvide za ciljnu grupu djece od 4 godine starosti. Sa porastom broja proizvda koji sadrže kofein, djeca se po konzumaciji kofeina približavaju odraslima. Djeca i adolescenti dio su populacije koja se po konzumaciji kofeina najbrže uvećava - 70% povećana konzumacija u proteklih 30 godina. To je izloženost riziku na čije dugoročne efekte naučnici stalno upozoravaju.

Ponudite djetetu zdraviji izbor!

Najbolji način da smanjite ili ukinete unos kofeina vašem djetetu je da eliminirate gazirana zaslađena pića. Umjesto toga ponudite vodu, mlijeko ili cijeđeni voćni sok. Napravite djetetu ugođaj sa bočicom iz koje stiskanjem pije i može je nositi sa sobom. Naravno da povremeno možete servirati gazirano piće ili čaj bez kofeina. Dobar metod je prilikom kupovine uvijek pročitati kakav je sastav pića koje ćete ponuditi djetetu.

Podijeli:
  • Facebook
  • Digg
  • Google
  • E-mail this story to a friend!
  • Technorati

Ostavi komentar

Morate biti prijavljeni da ostavite komentar.

Gusto TV

Newsletter

Upišite se u naš Newsletter i budite uvijek obaviješteni o novim aktuelnostima na vrijeme!

Oglasi

Oglasi

  • Oglasavajte se