Hrana za dječiji mozak

djeca-amra

Mozak funkcioniše tako što signale između moždanih ćelija prenose specifične materije koje se zovu neurotransmiteri. Za obnovu i proizvodnju neurotransmitera veoma je važno u organizam unijeti neke nutritijente, koji su praktično sirovine neophodne za tu proizvodnju. Neki neurotransmiteri su građeni od masnih kiselina koje su poznate kao omega 3 i 6 masne kiseline, kao i nekih dugolančanih višestruko - nezasićenih masnih kiselina kao što je npr. arahidonska kiselina. Ova kiselina podupire lučenje neurotransmitera acetilholina koji ima izuzetnu ulogu u kognitivnim sposobnostima. Oleinska kiselina podupire lučenje neurotransmitera serotonina koji utječe na funkciju spavanja i odmora mozga.

Piše: Prim.dr.med.specijalista pedijatar Amra Junuzović - Kaljić

Masnoće su također izvor energije za organske sisteme. Treba znati da toplotna obrada hrane djelimično mijenja strukturu masnih kiselina i da raznim procesima u pripremi hrane „dobre masnoće” promjenimo u „loše”.

Za funkcionisanje mozga, odnosno neurotransmitera, neophodne su i bjelančevine, odnosno aminokiseline koje grade proteine. Kada se hranimo umjereno i uobičajeno, organizam će absorbovati sve potrebne aminokiseline. Čak i ako se hranimo samo voćem koje sadrži malo proteina (prosječno 1%), naš organizam će absorbovati neophodne aminokiseline.

Više od 50% građe mozga čine masnoće. Od te količine 10 - 20% je kolesterol, pa je u građi mozga 40 puta više kolesterola nego u mišićima. Ovdje treba napomenuti da majčino mlijeko za djecu koja doje predstavlja izvor kolesterola i masnih kiselina što djetetu daje odličan osnov za razvoj i funkcije centralnog nervnog sistema. Naš mozak koji čini 2% tjelesne težine, treba za normalne funkcije 20% dnevnog unosa energije, pa je u energetskom smislu veliki „potrošač”. Mozak novorođenčeta i dojenčeta radi sa dvostrukim nivoom energije u odnosu na mozak odraslog i započinje tako proces učenja i razvoja. Moždane ćelije energijom snadbijeva glukoza koju dobijemo iz ugljikohidrata. Mozak odrasle osobe treba 125 - 150 grama čiste glukoze dnevno. Na opadanje nivoa glukoze mozak reaguje konfuzijom mišljenja i u krajnjem slučaju dolazi do gubitka svijesti. S druge strane, visoki nivoi glukoze sporo ali sigurno oštećuju ćelije cijelog organizma pa i moždane.

Da zaključimo:

Mozak treba adekvatan unos enrgije - ni previše ni premalo, a za optimalnu moždanu funkciju, nutricionisti savjetuju češće, a manje obroke balansirane ishrane koja sadrži makronutrijente - ugljikohidrate, masti i proteine.

Kroz historiju ljudskog roda

Dinosaurusi su vladali zemljom milione godina zato što su bili veći i jači od drugih životinjskih vrsta. Ljudi nisu jaki niti brzi. Naša specijalnost je inteligencija.

Prije oko 5 miliona godina nismo bili pametniji od drugih primata i u tom periodu smo jeli hranu biljnog porijekla. Prije 2-3 miliona godina kada smo počeli kombinovati plodove sa hranom životinjskog porijekla, veličina ljudskog roda se počela brzo uvećavati. Ono što je povećalo kapacitet mozga je kombinacija šećera i kolesterola - jednostavno zato što su šećeri (ugljikohidrati) glavni izvor energije, a kolesterol i masne kiseline su esencijalne za građu mozga.

Dragi roditelji!

Hrana koju dajemo djeci direktno utječe na kapacitet i funkcije mozga. Dajući djetetu dobru i zdravu hranu možemo poboljšati njihov kvocijent inteligencije, raspoloženje, učiniti ih emotivno stabilnijim i poboljšati njihovu memoriju. Hranjena sa pravim nutritijentima, djeca će biti sposobna misliti brže,  imati bolju koordinaciju i koncentraciju i postižu bolje rezultate u školovanju. Radi svega toga je veoma dobro razmišljati o „hrani za mozak”. Pored toga, opšte navike u ishrani, raspored i vrijeme obroka imaju također veliku važnost.

Hrana za mozak

Jaja

Jaja su odličan izvor proteina, a sadrže materiju holin koja je neophodna za funkcionisanje ćelija, a esencijalna za razvoj mozga i memorije. Većina djece voli jaja i to je dobar izbor za bilo koji obrok kad je dijete u pitanju.

Ribe

Masne ribe kao što je losos i tuna su izvrstan izvor omega 3 kiselina i polinezasićenih masnih kiselina koje su nezamjenjive za rast mozga i kognitivne funkcije. Odličan potez je jednom sedmično u dječiji jelovnik uključiti ribu.

Cjelovita ili puna zrna žitarica

Mozak treba optimalan nivo glukoze kako bi funkcionisao, a što se može postići namirnicama od cjelovitog zrna. Vlakna iz ove hrane će obezbijediti otpuštanje glukoze u dužem periodu, a vitamini B grupe su odlični za memoriju. Za svoju djecu izaberite hljeb i peciva od cjelovitog zrna, integralnu rižu i tjestenine od cjelovitog zrna.

Zob

Zobene pahuljice za doručak će djetetu dati dovoljno energije za mozak i za cijelo jutro u školi. Zob također sadrži vitamine B, E, kalij i cink koji pomažu da mozak i tijelo funkcionišu na optimalnom nivou.

Raznoliko voće i povrće

Možemo reći raznoliko i šaroliko svježe povrće je izuzetno važno kao izvor antioksidansa i esencijalnih vitamina i minerala. Antioksidansi potpomažu imunološki sistem i održavaju moždane ćelije snažnim, dok minerali i vitamini pomažu da tijelo optimalno funkcioniše. U dječijem jelovniku koristite što više kombinacija povrća različitih boja i tekstura, kao kuhano, prženo, na grilu i u svježem obliku kao salate.

Mlijeko i jogurt

Bjelančevine i vitamini B grupe iz mliječnih proizvoda pomažu izgradnju moždanog tkiva, enzima i neurotransmitera. Tu je također izvor ugljikohidrata, dakle energije, ali i kalcija koji je od vitalnog značaja za zdrav kostur djeteta i za njegovu aktivnost.

Hrana bogata željezom

Željezo igra značajnu ulogu u funkciji koncentracije, a neophodno je za građu hemoglobina (koji prenosi kisik u organizam) u crvenim krvnim ćelijama. Nizak nivo hemoglobina znači malokrvnost koja narušava sposobnost učenja i remeti raspoloženje djeteta. Hrana bogata željezom je crveno meso, grah i leća, špinat i cjelovite žitarice. Vitamin C pomaže apsorpciju željeza, pa je jako dobro djetetu ujutro dati čašu narandžinog soka sa željezom obogaćenim žitaricama.

Voda

Ne zaboravite da je dobra hidracija, odnosno unos dovoljnih količina vode veoma bitna za dobru koncentraciju i „bistar um” vašeg djeteta.

Da zaključimo…

Šta bi bila hrana za mozak vašeg djeteta?

Dječiji obroci treba da sadrže nutritijente koji poboljšavaju memoriju, učenje i energiju kao što su vitamini i minerali, tj. Omega 3, B vitamini, željezo, kalcij, holin, vitamini A, C i voda.

Servirajte djeci raznolike obroke da male pametnice budu još pametnije.

Podijeli:
  • Facebook
  • Digg
  • Google
  • E-mail this story to a friend!
  • Technorati

Ostavi komentar

Morate biti prijavljeni da ostavite komentar.

Gusto TV

Newsletter

Upišite se u naš Newsletter i budite uvijek obaviješteni o novim aktuelnostima na vrijeme!

Oglasi

Oglasi

  • Oglasavajte se