Superhrana – šta je to?

djeca-amra

Odgajati dijete i hraniti ga pravilno, zdravom hranom koja će mu pružiti sve nutritijente za puni kapacitet rasta, razvoja i zdravlja, predstavlja veliki izazov za roditelje. Savremeni život koji sve više ubrzava tempo na mnogo načina smanjuje prostor za biranje, kuhanje i pripremanje hrane, zbog čega kvalitet i kvantitet nutrijenata kojim hranimo našu djecu opada na listi prioriteta. U takvim okolnostima, pravi potez koristan za djecu je odabir namirnica koje nazivamo SUPERHRANA, a koja će u dječi jelovnik unijeti esencijalne nutritijente za zdrav rast i razvoj.

Piše: Prim.dr.med.specijalista pedijatar Amra Junuzović - Kaljić

Šta odabrati?

Namirnice koje su superhrana u stvari su one koje su djeci bliske, drage i pune kvalitetnih nutrijenata. To automatski isključuje niz dobrih namirnica koje djeca ne vole i od kojih okreću nosiće već pri pomisli da to trebaju jesti jer je zdravo. Ako zadovoljavaju dječije kriterije ukusa, superhrana treba da sadrži cjelovite namirnice koje nisu procesuirane, tehnološki obrađene ili rafinirane, što znači da su što prirodnije. Takva hrana donosi djetetu esencijalne masnoće, vitamine, minerale, proteine i željezo. Najvažnije je da superhrana doprinosi razvoju odgovarajuće funkcije mozga i jača imunološki sistem, kao i da podržava urednu tjelesnu težinu u prevenciji od obolijevanja u bilo kojem životnom dobu.

Dragi roditelji!

Samo zato što je određena hrana dobra za naše dijete to ne znači da će je dijete prihvatiti i jesti. Možda će čak odbijati da proba. Nemojte odustajati, ponavljano nudite vaše mališane zdravom hranom, pa će vas možda i iznenaditi kada sami zatraže. Prisjetite se zlatnog pravila zdrave ishrane - raznovrsnost i umjerenost. I ne zaboravite da sami u odabiru hrane budete pozitivan primjer!

Prepoznajte superhranu!

Superhrana je ona koja organizam snadbijeva neophodnim bazičnim supstancama: ugljikohidratima, bjelančevinama i masnoćama. Superhrana je koncept namirnica sa visokom gustoćom nutrijenata, za razliku od namirnica koje imaju energetsku gustoću. Hrana bogata nutrijentima je puna antioksidansa, mikronutrijenata (vitamini i minerali), vlakana i zdrave, umjerene doze makronutrijenata (masti, ugljikohidrati i bjelančevine).

Superhrana

Integralne žitarice - hljeb od cjelovitog (integralnog) zrna se razgrađuje tokom varenja do glukoze koja je glavni izvor goriva koje je djetetu potrebno da održava energiju. Ako dijete kontinuirano hranimo bijelim, mekanim, spužvastim hljebom koji se topi u ustima, nivo glukoze u krvi će varirati, što dovodi do fluktuacije energije, pospanosti i dobijanja na težini. Integralne žitarice su bogate vlaknima i vitaminom E, sadržaj masnoće je obično mali. Pahuljice i proizvodi od integralnih žitarica koje se serviraju za doručak obično su obogaćene sa vitaminima B grupe, željezom i cinkom. Radi svega navedenog, veoma je dobro dijete naviknuti na hranu od integralnih žitarica.

Borovnice - su odličan izbor da djetetu ponudimo nešto slatko bez dodatka rafiniranog šećera. Istraživanja su utvrdila da su borovnice na prvom mjestu po antioksidativnoj aktivnosti u komparaciji sa 40 vrsta svježeg voća i povrća. Antioksidansi neutrališu štetne nusprodukte koji se zovu slobodni radikali. Radi sadržaja antioksidansa, fitoflavonida, tamina i drugih supstanci, borovnice imaju antikancerogeno dejstvo. Bliske po sadržaju zdravih nutritijenata su i jagode i maline.

Jogurt - je jedan od najboljih izvora bjelančevina i kalcija za dijete. Jedna šolja jogurta (250 grama) sadrži 13 grama proteina i 447 miligrama kalcija. Jogurt također podržava razvoj dobre crijevne flore sa sadržajem „dobrih bakterija” - probiotika.

Zeleno lisnato povrće - su namirnice bogate hlorofilom - pigmentom koji biljkama daje zelenu boju. Istraživanja su potvrdila da hlorofil podržava opskrbu krvi kisikom i da osobe koje konzumiraju zeleno povrće puno manje obolijevaju od bolesti srca i karcinoma. Zeleno povrće sadrži lako probavljive bjelančevine, enzime i velike količine vitamina i minerala. Zato je veoma važno djecu naučiti da jedu špinat, kelj, salatu, blitvu, peršun.

Brokula - je bogata energetskim ugljikohidratima i vlaknima. Također sadrži brojne minerale i vitamine u primjerenim dozama, uključujući kalcij, kalij, folate i karotene koji su važni za dobar rad i prevenciju oštećenja ćelija. Djeci se brokula može uvesti u ishranu u uzrastu starijeg dojenčeta.

Grah - je odličan izvor vlakana i proteina i ima visoku nutritivnu vrijednost. Sadrži dosta željeza koje je u djetinjstvu veoma važno radi velikih potreba organizma koji raste.

Piletina - spada u zdravu hranu radi lako probavljivih bjelančevina i umjerenog sadržaja masnoća.

Riba - pored vrlo kvalitetnih bjelančevina sadrži esencijalne masne kiseline - omega 3 i dugolančane masne kiseline. Njihov značaj je veliki u razvoju centralnog nervnog sistema i za kognitivni razvoj djeteta. Radi ilustracije toga značaja treba znati da više od 50% građe mozga čine masnoće.

Orašasti plodovi i sjemenke - su idealna superhrana za prijepodnevnu užinu i predstavljaju svakako bolju alternativu u odnosu na visokokalorične (junk food). Ove namirnice sadrže dobre masnoće, vlakna, bjelančevine, omega-3 i omega-6 masne kiseline, te vitamine i minerale - bakar, magnezij, kalij.

Kakao, sirovo zrno - je najbolji izvor antioksidansa na svijetu. Radi usporedbe sadrži 21 puta više antioksidansa nego zeleni čaj. Kakao također sadrži i visoke količine magnezija - minerala koji često nedostaje čak i osobama sa uravnoteženom ishranom. Mali komadić kakaa od 28 grama sadrži čak 314% preporučene dnevne količine željeza. Međutim, većina kakaa i komercijalne čokolade u tehnologiji proizvodnje se zagrijavaju na visokim temperaturama što reducira antioksidanse i nutrijente u kakau. Sirovi kakao u prahu ili zrnu ima očuvane sve važne sastojke.

Kada su u pitanju nabrojane super namirnice, ne može se pretjerati u njihovom unosu. Međutim, uvijek je važna umjerenost i balansirana ishrana. Tri do pet porcija superhrane ili super namirnica koje se dodaju u dječiji jelovnik dnevno sasvim je dovoljno. Posebnu pažnju treba posvetiti dobrom unosu esencijalnih materija (koje organizam ne može proizvesti, nego se moraju unijeti hranom), kao i činjenici da djeca mogu konzumirati male količine u jednom obroku ili danu.

Kako su mala djeca zahtjevna i probirljiva u hrani, unos dovoljne količine nutrijenata za dobar rast i razvoj je od ključne važnosti. Njihovi mali obroci također nameću potrebu da izbor namirnica bude zaista pravilan. Upravo zbog toga što se mali stomaci tek razvijaju i ne mogu primiti velike količine hrane, potrebna im je hrana sa visokom gustoćom nutrijenata.

Kada se nabrojane super namirnice uvedu rano u ishranu djeteta, ono će se naviknuti da uživa u namirnicama sa visokom gustoćom nutrijenata, što će mu osigurati kvalitet života u godinama koje dolaze.

Podijeli:
  • Facebook
  • Digg
  • Google
  • E-mail this story to a friend!
  • Technorati

Ostavi komentar

Morate biti prijavljeni da ostavite komentar.

Gusto TV

Newsletter

Upišite se u naš Newsletter i budite uvijek obaviješteni o novim aktuelnostima na vrijeme!

Oglasi

Oglasi

  • Oglasavajte se