Prenatalna ishrana

prenatalna-ishrana

Istraživanja u proteklih nekoliko godina pružaju dokaze kako dugotrajan, zdrav život snažno ovisi od razvoja i rasta u majčinoj utrobi - intrauterinom životu. Rast čeda može dostići puni potencijal jedino u punoj i dobroj interakciji između majke, posteljice i čeda. Različiti faktori iz okoline i faktori od strane majke kao što je majčina ishrana, građa tijela i hormonalni status može poremetiti ovu osjetljivu uravnoteženu interakciju.

Piše: Prim.dr.med.specijalista pedijatar Amra Junuzović - Kaljić

Ishrana trudnice je definisana kao najsnažniji faktor koji utiče na razvoj embrija i fetusa pored ukupnog majčinog zdravlja. Novija istraživanja su potpuno razjasnila da nije majčina ishrana važna samo u toku trudnoće nego i prije začeća. Mnogi istraživači tvrde da je period prije začeća izuzetno značajna odrednica fetalnog razvoja i zdravlja.

Tjelesna težina žene prije trudnoće je također veoma važan faktor koji utiče na čedo i ishod trudnoće. Prisjetimo se da je indeks tjelesne mase (BMI - body mass index) najbolje mjerilo stanja uhranjenosti. Gojaznost, kao i pothranjenost su faktori rizika za fetalni razvoj, i trudnoću uopšte. Idealno bi bilo zatrudniti sa optimalnom tjelesnom težinom. To bi značilo - uočiti eventualne loše navike u ishrani, otkloniti ih, zamijeniti dobrim i uz umjerenu tjelesnu aktovnost doći do optimalne tjelesne težine i punog zdravlja.

Šta je to dobar start?

Najbolje vrijeme da se započne sa zdravom ishranom je prije začeća, što i majci i bebi osigurava odličan start. Ukoliko je moguće, trudnoću bi trebalo planirati bar 3 mjeseca ranije. Trudnoća je period značajnih fizičkih i psihičkih promjena koje pogoduju potrebama novog, narastajućeg života, novog ljudskog bića koje raste i razvija se. Za zadovoljavanje tih potreba, buduća majka treba da se pripremi. Upravo zato za buduću majku je veoma važno promijeniti stil života, odreći se eventualnih loših navika, početi jesti zdravu hranu i tako pripremiti optimalne uslove za „drugo stanje”.

Poremećaji koji se kod novorođenčeta mogu javiti kao različite forme oštećenja neuralne cijevi i srčane anomalije mogu se dobrim dijelom spriječiti ukoliko žena konzumira dovoljne količine folne kiseline. Ako se ovi vitamini uzimaju redovno, dokazano je da mogu spriječiti 85 procenata oštećenja neuralne cijevi i 50 procenata anomalija srca. Većina žena zna da je dobro uzimati vitaminske preparate, ali uglavnom ne znaju da su najdjelotvorniji ukoliko se uzimaju prije trudnoće.

Začeće se dešava oko 2 sedmice prije termina mjesečnog krvarenja. To znači da žena ne mora znati da je trudna dok nije napunila 3 sedmice trudnoće. S druge strane razvoj ploda je izuzetno osjetljiv u periodu od druge do osme nedjelje nakon začeća. To je period kada započinje formiranje bebinih organa, kao što je npr. srce.

VAŽNO!

Sve što jedete, pijete, pušite ili čemu ste izloženi može uticati na vašu bebu. Upravo zato je najbolje ponašati se kao trudnica i prije nego što to zaista jeste. Buduća majka, ili još bolje budući roditelji, bi trebali u okviru planiranja porodice posjetiti ljekara i posavjetovati se o ishrani, navikama, životnom stilu.

Buduće mame!

Zdrava ishrana je vitalni dio dobrog zdravlja. U pripremi za trudnoću napravite zdraviji izbor namirnica.

  • Ishrana treba biti raznovrsna. Kada u jelovnik uključite više različitih namirnica, jela će biti ukusnija, neće vam dosaditi monotonija jelovnika, a povećavate šanse da unesete sve nutritijente koji su vam potrebni
  • Smanjite unos masnoća, soli i šećera u jelu (reducirajte fast food, prženu hranu, gazirana i slatka pića)
  • Jedite više žitarica (cerealije su gotovo uvijek suplementirane željezom), povrća, voća, graha, riže, tjestenine
  • Veoma je važan dovoljan unos vode ili drugih vrsta pića (preporuka 6-8 čaša dnevno)

Glavne grupe namirnica:

- povrće

- voće

- hljeb, žitarice, tjestenina, riža

- mlijeko, jogurt i sir

- bijelo meso, riba, tofu, grahorice

Postoji još grupa namirnica koja se zove „ekstra hrana” koja se preporučuje za buduće mame, ali u malim količinama kao što je puter i biljna ulja, a samo povremeno čokolada, biskviti, čips i sladoled.

Svima je poznata izreka: „Ti si ono što jedeš”. U skladu s tim u trudnoći vaša beba je također ono što vi jedete. Ukoliko pokušavate da zatrudnite, vaše tijelo treba biti što zdravije i spremnije za podršku novom životu.

Za zdrav početak - folna kiselina!

U pripremi za trudnoću najvažniji je unos folne kiseline. Za pravilnu diobu i rast ćelija, te razvoj embriona, neophodna je folna kiselina (folat). To je vitamin iz grupe B koji ima značajnu ulogu u metabolizmu nervnih ćelija, a zajedno sa vitaminom B6 i B12 umanjuje najčešće komplikacije trudnoće kao što su spontani pobačaji, prijevremeno rađanje, defekti neuralne cijevi, abnormalnost mozga i kičmene moždine. Jedno od najsavršenijih medicinskih otkrića 20. vijeka je da se suplementacijom folne kiseline jako smanjuje postotak oštećenja nervnog sistema novorođenčeta. Važno je naglasiti da se većina oštećenja uzrokovanih deficitom folne kiseline javlja tokom prvih nekoliko nedjelja trudnoće, pa je suplementacija prije začeća veoma preporučljiva.

Preparati folne kiseline se dobro podnose i nemaju neželjenih dejstava. Poželjno je uzimati folnu kiselinu tri mjeseca prije trudnoće, a obavezno barem prvih 12 nedjelja trudnoće u preporučenoj dozi 400mcg.

Izvori folne kiseline: cjelovite žitarice, hljeb i tjestenina, smeđa riža te namirnice kao prirodni izvor folata - brokule, karfiol, kelj, kupus, zelene paprike, tikvice, krastavac, cvekla, grah, dinja, grejpfrut, sok od paradajza, sjemenke suncokreta.

Koju hranu treba izbjegavati?

  • svježa ili nedovoljno termički obrađena riba (uključujući suši), školjke, svježa ili nedovoljno kuhana jaja, meso i iznutrice
  • nepasterizovano mlijeko i bilo koja hrana pripremljena s tim mlijekom
  • mekane sireve kao što je Brie, Camembert, feta
  • slatka pića koja sadrže vještačke zaslađivače

Važno!

Kofein koji se u određenoj količini nalazi u kafi, čaju, čokoladi i u nekim vrstama pića je stimulans (što znači da nas može držati budnim ili uzbuđenim) i diuretik (što znači da stimuliše izlučivanje urina, reducirajući nivo tečnosti u organizmu, u periodu kada biste trebali biti optimalno hidrirani). Naučne studije potvrđuju da visoki nivoi kofeina otežavaju ili ometaju začeće. Umjerena konzumacija kofeina ne otežava začeće. U periodu kada se pripremate za trudnoću potpuno izbjegavajte alkohol. Prenatalna konzumacija alkohola može uzrokovati trajne posljedice po bebu: fetalni alkoholni sindrom koji je kombinacija fizičkih i mentalnih defekata, malu porođajnu težinu bebe, srčane greške, probleme rasta i ugrožavanje razvoja bebinog mozga. Također je dokazano da žene koje konzumiraju alkohol teže zatrudne.

Podijeli:
  • Facebook
  • Digg
  • Google
  • E-mail this story to a friend!
  • Technorati

Ostavi komentar

Morate biti prijavljeni da ostavite komentar.

Gusto TV

Newsletter

Upišite se u naš Newsletter i budite uvijek obaviješteni o novim aktuelnostima na vrijeme!

Oglasi

Oglasi

  • Oglasavajte se