Dobre namirnice za dijabetičare

dijabetes-voce

Zdrava prehrana za dijabetičare

Piše: Dragana Nižić

Odgovarajuća prehrana uz tjelesnu aktivnost ima ključnu ulogu u liječenju šećerne bolesti, a namirnice i načine pripreme u prehrani dijabetičara zbog njihove prehrambene i energetske vrijednosti obično nazivamo „zdrave”.


Prema piramidi pravilne prehrane, žitarice, proizvodi od žita, mahunarke i povrće bogato škrobom najvažnija su skupina namirnica i trebali bi biti okosnica svakog obroka. Na drugoj strani su namirnice koje svakako treba izbjegavati, one koje sadrže šećer: od slatkiša, slastica, voćnih sokova, pa do cijele palete sirupa koji su „skriveni”, odnosno otopljeni u gaziranim napicima, keksima i smrznutim slasticama. Cilj ovakve prehrane je smanjenje glikemijskog indeksa koji označava sposobnost hrane da povisi nivo šećera u krvi i obuhvaćanje svih pozitivnih učinaka koje osiguravaju zdrave namirnice.

Osnovna načela prehrane za dijabetičare

  • Pridržavanje dijete i režima prehrane određenog od strane liječnika
  • Raspodjela cjelodnevnog unosa hrane na više pojedinačnih obroka
  • Najmanje 3 glavna obroka (doručak, ručak, večera) i 2-3 međuobroka
  • Nepreskakanje obroka i umjerenost s obzirom na vrijeme i količinu hrane
  • Voditi računa da je omjer unesenih ugljikohidrata u organizam 50-60 posto

Piramida zdravih namirnica - 6 grupa

  1. ŽITARICE: crni kruh, integralni kruh, graham, raž, kukuruz, smeđa riža
  2. POVRĆE: blitva, špinat, brokula, cvjetača, paprika, patlidžan, mrkva, šparoge, grašak, grah, mahune, soja, leća, slanutak, celer, crveni luk, krompir, kelj, karfiol, paradajz, mladi luk, kupus, zelena salata, korijen svježeg kupusa
  3. VOĆE: u svježem obliku, jabuke, banane, narandže, šljive i voće s manje šećera
  4. MLIJEKO i ZAMJENE: obrano ili djelomično obrano mlijeko, jogurt, kiselo mlijeko, kajmak, povremeno mladi sir
  5. MESO i ZAMJENE: pileće i pureće meso bez kože, teletina, mlada junetina, bijela riba, oslić, losos, pastrva, soja
  6. MASNOĆE i ZAMJENE: masnoće biljnog porijekla, maslinovo ulje, orasi, bademi, lješnici

Uravnotežena prehrana dijabetičara

Obavezna mjera u liječenju je dijeta kojoj je cilj izbjeći veće oscilacije glikemije u toku dana, što se najbolje može postići dijeljenjem hrane u nekoliko jednakih obroka. Dijabetičari u principu mogu jesti sve, osim naravno slatkiša i šećera, jer se oni jako brzo resorbiraju u organizmu što dovodi do naglog rasta šećera u krvi. Kod ovog režima prehrane preporučuje se hrana bogata dijetalnim vlaknima i celulozom, zbog postepene i usporene resorpcije u organizmu, te osiguravanja potrebne energije za rad ćelija. Piramida zdravih namirnica osnovana je na podjeli namirnica u 6 skupina s obzirom na prehrambenu i energetsku vrijednost, a za svaku skupinu postoji preporučeni dnevni unos. Ovisno o tom unosu i planiranom broju obroka potrebno je u saradnji s liječnikom tačno utvrditi broj jedinica iz svake pojedine skupine. Pri tome je omjer hranjivih tvari (ugljikohidrata, masti i proteina) od ključnog značaja za dijabetičare i trebao bi biti 50-60 posto ugljikohidrati, 30 posto masti i 20 posto proteini. Preporučuju se cjelovite žitarice (izvor škroba, bjelančevina, minerala, dijetalnih vlakana), voće sa malo šećera (u svježem obliku), povrće bogato dijetalnim vlaknima (sirovo i svježe, uglavnom tamnozeleno i tamnožuto povrće), mliječni proizvodi (dobar izvor energije), bijelo meso, ali i ostalo sa kojeg se odstrani višak masnoće ili soja koja se koristi kao zamjena.

Priprema namirnica

-          U sklopu dijabetičke prehrane mahunarke je najbolje pripremati u obliku salata bez dodatka ulja, a jedan dio soli zamijeniti sa biljnim začinima. Tako se smanjuje energetska vrijednost obroka, unos soli i masti, a ostaju visoke prehrambene vrijednosti i okus. Preporučljivo ih je pripremati u obliku variva, ali bez dodatka masti i zaprške, a uz dodatak povrća i začinskog bilja.

-          Sa mesa peradi potrebno je odstraniti kožicu i kosti, a s voća koru i koštice.

-          Dva puta dnevno potrebno je konzumirati mlijeko i mliječne proizvode, a ukoliko se mlijeko ne podnosi, tada treba uzimati jogurt, kiselo mlijeko, acidofilno mlijeko.

-          Kod konzumacije juha od mesa, povrća ili kostiju, potrebno je prije jela odstraniti masnoću, a nije dozvoljeno ni dodavanje tjestenine ili riže u juhu.

-          Sladila za dijabetičare jedini su artikli koji su dozvoljeni za korekciju slatkog okusa, a dozvoljen dnevni unos uglavnom je označen na pakiranju.

Konačni cilj je raznovrsna, uravnotežena prehrana, siromašna kalorijama, a bogata tvarima koje daju energiju i osiguravaju ravnotežu u organizmu.

Gusto recepti za dijabetičare:

Pržolice od kruha i kozjeg sira

Sastojci: 6 tankih kriški crnog ‘francuza’/bagete, 2 puta po 100 g kozjeg sira (svaki narezan na 3 dijela), 60 g lisnate miješane salate

Sastojci za umak: 30 g bez ulja preprženih lješnika, 4 kašike svježeg peršuna, 1 češanj bijelog luka, naribana korica i sok 1 narandže, 1 kašika mirisnog vinskog sirćeta

Priprema: U blenderu usitnite lješnike i ostale namirnice za umak, pa smjesu prebacite u tavu i pirjajte oko 10 minuta. U međuvremenu prepržite kriške kruha s jedne strane, a komad sira stavite s druge strane. Tako stavite na zagrijan roštilj ili u pećnicu na 2 minute kako bi sir dobio zlatnu boju. Na tanjire posložite listove miješane salate, pa stavite kriške kruha i poslužite s umakom.

NUTRICIONISTA: Pravi crni kruh bogat je kompleksnim ugljikohidratima i ima relativno nizak glikemički indeks. Kozji sir obiluje kalcijem važnim za grušanje krvi i sposobnost kontrakcija mišića. Lješnici su bogati omega 3 masnim kiselinama koje reguliraju nivo kolesterola u krvi.

Pileći rezanci

Sastojci: 125 g tanko narezanih pilećih prsa bez kosti i kože, 1 kašika sezamovog ulja, 1 nasjeckana vezica mladog luka, 100 g mahuna, 2 kašike tamnog sojinog umaka, 1 nasjeckana čili papričica, 75 g narezane kuhane šunke, 250 g rezanaca s jajima, 2 kašike svježe nasjeckanog korijandera

Priprema: Zagrijte ulje u dubokoj tavi, dodajte pileća prsa i pržite ih uz stalno miješanje oko 3 minute. Dodajte mladi luk, čili i grašak, pržite uz miješanje još 2 minute, pa dodajte sojin umak, začine i šunku. U međuvremenu skuhajte rezance u kipućoj vodi i dobro ih ocijedite. U smjesu od piletine umiješajte rezance i odmah poslužite.

NUTRICIONISTA: Pileća prsa su niske masnoće, a obiluju potrebnim bjelančevinama. Mahune sadrže kvalitetne bjelančevine i visok procenat vode, te su također niskokalorične. Korijander i čili paprika jačaju cirkulaciju, a sojin umak sadrži vrijedne fitoesterogene koji reguliraju hormonalnu sliku posebice kod žena.

Patlidžani s parmezanom

Sastojci: 3 velika patlidžana uzdužno narezana na tanke kriške, 2 kašike maslinovog ulja, 750 g konzerviranog nasjeckanog paradajza, najeckana vezica začinskog bilja, 2 češnja zgnječenog bijelog luka, so, biber, 150 g naribane mozzarelle s manje masnoće, 2 kašike svježe naribanog parmezana

Priprema: Zagrijte pećnicu na 200ºC, a patlidžane posložite u jednom redu po papiru za pečenje i lagano ih namažite uljem. Pecite 20 minuta dok kriške lagano ne dobiju boju. U međuvremenu stavite paradajz, začine i bijeli luk u malu tavu i pirjajte oko 10 minuta. U vatrostalnu posudu slažite red patlidžana, pa red umaka dok ne potrošite sastojke. Završite s umakom od paradajza, pa pospite mozzarellom i parmezanom. Pecite u zagrijanoj pećnici na 200º oko 25-30 minuta, sve dok vrh ne postane zlatan. Poslužite odmah.

NUTRICIONISTA: Patlidžan je bogat vlaknima za probavu, te A i C vitaminom koji štite od upala. Vrlo je niskokaloričan. Bijeli luk i paradajz sadrže fitokemikale koji tijelo štite od malignih oboljenja.

*Napomena: Izvor recepata „Kuharica za dijabetičare (Uz preporuku Hrvatskog saveza dijabetičkih udruga)”, Drago Glamuzina (ur.), 2004., Zagreb, Profil

Podijeli:
  • Facebook
  • Digg
  • Google
  • E-mail this story to a friend!
  • Technorati

Ostavi komentar

Morate biti prijavljeni da ostavite komentar.

Gusto TV

Newsletter

Upišite se u naš Newsletter i budite uvijek obaviješteni o novim aktuelnostima na vrijeme!

Oglasi

Oglasi

  • Oglasavajte se